مشاوره روانشناسی ذهن نو

ساخت وبلاگ

نظریه های روانشناسی در علم روانشناسی بسیار حائز اهمیت هستند. بحث در رابطه با چگونگی توصیف و توضیح ذهن انسان زمانی آغاز شد که روانشناسی جدا از فلسفه و زیست شروع به فعالیت کرد. روانشناسان و افراد گوناگونی بودند که با مطالعه رفتار، هوش، افکار و سازگاری افراد با محیط نظریه ای ابداع کرده اند. امروزه نظریه های این نظریه پردازان به شدت مورد استفاده افراد قرار دارد. امروزه روانشناسان بر اساس هر نظریه در روند درمان خود استفاده می‌کنند. از مهمترین نظریه های روانشناسی می‌توان به روانکاوی، شناختی، گشتالت و … اشاره کرد. در ادامه در رابطه با مهم ترین نظریه های روانشناسی توضیحاتی داده ایم.

منبع: نظریه های روانشناسی | 7 نظریه برتر در روانشناسی

نظریه های روانشناسی

در علم روانشناسی، رویکرد، نظریه و فرضیه‌هایی وجود دارد که بر پیشرفت و علمی‌تر شدن روانشناسی اثرات مثبتی گذاشته است. نظریات روانشناسی بر دانش و درک ما تاثیر گذار بوده اند. در ادامه به مهمترین نظریه های روانشناسی اشاره کرده ایم.

1. نظریه روانکاوی

یکی از مهمترین مکاتب شناخته شده روانشناسی، روانکاوی است. این مکتب توسط زیگموند فروید با تاثیر بر ضمیر ناخودگاه انسان بر رفتار او بنا شد. افرادی مانند آنا فروید، کارل یونگ و اریک اریکسون نیز از متفکران این مکتب بوده اند. فروید باورداشت که مغز انسان از 3 عنصر نهاد، ایگو و سوپر ایگو تشکیل شده است. از نظر فروید تمام پیچیدگی های رفتاری انسان ها از این 3 عنصر بوجود می‌آید.

  • نهاد: نیازهای اساسی و ابتداعی انسان را در بر دارد.
  • ایگو: مسئول برخورد با واقعیت است.
  • سوپر ایگو: ایده آل ها و ارزش هایی که از اطراف آموزش دیده ایم را حفظ خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: روانکاری

2. نظریه زیست شناختی روانشناسی

یکی دیگر از مکتب های روانشناسی، زیست شناختی است. در این نظریه، رفتارهای انسان از عملکردهای زیستی او مشاهده می‌شود. برای مثال: افسردگی از تغییر انتقال دهنده های عصبی بروز پیدا می‌کند. مارشال هال از متفکران مکتب روانشناسی زیست شناختی است. هال بر بر این باور بود که حرکات انسان ناهشیار یا هشیار هستند. این عملکردهای زیستی عبارتند از.

  • ژن ها
  • مغز
  • غدد درون ریز
  • انتقال دهنده های عصبی
  • چگونه متصل بودن سلول های عصبی به یکدیگر
  • چگونه به ارث بردن خصوصیات شخصی افراد
  • اطلاع از اینکه چه رفتارهایی غریزی است؟

3. نظریه اگزیستانسیال

اگزیستانسیال یا فلسفه وجودی، یکی از نظریه های روانشناسی است. روان درمانگران در این رویکرد درمانی خود را در دنیای مراجعین غرق می‌کنند. اروین یالوم، رولو می و جیمز بوگنتال از متفکران این نظریه هستند. این نظریه روانشناسی چندین فرض دارد که عبارتند از.

  • افراد سطوح متفاوتی از آگاهی فردی دارند.
  • سطوح فردی افراد را نمی‌توان نادیده گرفت یا در زمینه انتزاعی قرار داد.
  • درک اینکه یک فرد (کل) بیش از اجزای او است.
  • زندگی افراد دارای هدف، معنا و ارزش است.
  • افراد دارای اراده آزاد هستند.
  • افراد در زندگی خود مشارکت دارند و نقش نظاره گر ندارند.

4. نظریه های رفتارگرایی روانشناسی

سومین نظریه ای که در روانشناسی معرفی خواهیم کرد، نظریه رفتارگرایی است. رفتارگرایی باور دارد که بیشتر رفتارهای ما تحت تاثیر عوامل محیطی است. و تمرکز این نظریه بر مشاهده رفتار افراد گوناگون است. این مکتب یادگیری را اصل مهم تغییر رفتار می‌داند. شرطی سازی کلاسیک و کنشگر نیز تئوری های یادگیری بوده اند. امروزه رفتار گرایی با سبک های مختلف، رفتار درمانی و بیزاری رفتاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکتب از دهه 50 میلادی، توسط متفکران زیر ابداع شد.

  • ایوان پاولف
  • بی اف اسکینر
  • جان بی واتسون

5. نظریه گشتالت گرایی

گشتالت گرایی یکی از معروف ترین نظریه های روانشناسی است. در این مکتب باور بر این است که ما چیز ها را به عنوان یک کل واحد تجربه می‌کنیم. و باور دارد که افراد باید به جای شکست افکار و عادت ها به المان های کوچک، اطراف را به صورت کل تجربه کند. از مهمترین روانشناسان مشهور در مکتب گشتالت گرایی به افراد زیرمی‌توان اشاره کرد.

  • مکس ورتهایمر
  • ولفانگ کوهلر
  • مکس ورتهایمر
  • امانوئل کانت
  • یوهان ولفگانگ فون گوته
  • ارنست ماخ

بیشتر بخوانید: گشتالت درمانی

6. نظریه های روانشناسی | طرحواره درمانی

یکی از رویکردها و نظریه های روانشناسی طرحواره درمانی است. در این روش از ترکیب نظریه های رفتار درمانی شناختی، روانکاوی، نظریه وابستگی و درمان متمرکز بر احساسات خود دارند. استفاده از طرحواره توسط ژان ژاک پیاژه عمومیت پیدا کرد. بر اساس نظریه پیاژه، کودکان یک سری مراحل رشد فردی را می‌گذارنند. او اعتقاد داشت که افراد خود را با محیط وفق خواهند داد، زیرا اطلاعات جدید را از محیط بدست می‌آورند.

طرحواره ها الگوهای ناخوشایندی هستند که به دلیل برطرف نشدن خواسته های دوران کودکی در فرد گسترش پیدا کرده است. این طرحواره ها در طول زندگی بسیار تاثیر گذار هستند و در صورت بی توجهی به روش های مقابله ای، دردشر ساز و دشوار می‌شوند.

روانشناسان بسیاری بر اساس این رویکرد مراجعین خود را درمان می‌کنند. این نظریه درمانی برای اختلالات شخصیتی، مشکلات سلامت روان و درمان هایی که روش های قبلی بی تاثیر بوده است، استفاده می‌شود. بهترین درمان برای اختلالات مرزی شناخته شده است. در این روش درمانی، درمانگر بر روی درک و کشف طرحواره هایی که از دوران کودکی در فرد شکل گرفته است، می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرحواره درمانی کلیک کنید.

7. نظریه شناخت گرایی

یکی دیگر از نظریه های روانشناسی، شناخت گرایی است. در سال 1967 اصطلاح روانشناسی شناختی توسط اولریک نیسر ابداع شد. منظور از شناخت گرایی از نظر نیسر، مطالعه فرایندهای ادراک، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات است. این روش به مطالعه فرایندهای ذهنی که شامل تفکر، پردازش، یادآوری و یادگیری می‌پردازد. شناخت گرایی در پاسخ به رفتارگرایی ظهور می‌یابد. یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین نظریه های شناخت گرایی، مراحل رشد شناختی ژان پیاژه است.

آشنایی با نظریه پردازان روانشناسی

افرادی با تحصیلات زیست شناختی، روانشناسی، روان پزشکی و پزشکی وجود داشتند که با توجه به تحقیقات و مطالعه رفتار و افکار انسان ها نظریه ای را ابداع می‌کردند. در ادامه با چندتا از این نظریه پردازان آشنا خواهید شد.

1. زیگموند فروید

یکی از معروف‌ترین نظریه پردازان روانشناسی، زیگموند فروید بود. او در خانواده ای مذهبی و یهودی به دنیا آمد. مکانیسم های دفاعی، نظریه شخصیت (نهاد، من، فرامن)، ناخودآگاه، نظریه رشد (مرحله دهانی، مقعدی، آلتی، نهفتگی و نوجوانی)، غریزه مرگ و زندگی و روانکاوی از نظریات فروید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زیگموند فروید و نظریاتش کلیک کنید.

2. آرون بک

یکی از با نفوذ ترین نظریه پردازان افسردگی که پیشگام درمان شناختی شد، ارون بک بود. او در خانواده ای روس در سال 1921 به دنیا آمد. نظریه شناختی به شخصیت، آگاهی از محیط، ارزیابی، درک و حل مسائل مختلف مرکز دارد. سه گانه شناختی، طرحواره منفی از خود و تحریفات فرایند های تفکر از نظریات آرون بک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارون بک کلیک کنید.

3. ژان پیاژه

ژان پیاژه، روانشنان سوئیسی، متولد 1896 بود. او 4 مرحله تحول شناختی را بر اساس مشاهده و مطالعه 3 فرزند خود ابداع کرد. طرحواره ها، درون سازی/ برون سازی و 4 مرحله نظریه تحول شناختی از نظریه های ژان پیاژه است. امروزه نظریه تحول شناختی ژان پیاژه به شدت مورد استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ژان پیاژه کلیک کنید.

4. اروین دیوید یالوم

اروین دیوید یالوم، متولد 1931، روانپزشک و نویسنده آمریکایی بود. یکی از نظریه پردازان مشهور روانشناسی در رویکرد اگزیستانسیال بود. روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال، رویکردی پویا است که بر اضطراب های دنیا بر انسان نظریه داده است. کتاب های روان درمانی اروین یالوم مورد استفاده عموم مردم قرار و روانشناسان قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اروین یالوم کلیک کنید.

کلام آخر

تاریخچه علم روانشناسی از زمان آغاز فلسفه شروع شد. نظریه پردازان مختلفی شروع به گسترش علم روانشناسی کردند و نظریه های زیادی در حوزه های شخصیت، رفتار و افکار انسان ها به وجود آمد. روانشناسان از این نظریه های روانشناسی برای درمان و شناخت افکار و رفتار افراد استفاده می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظریه های روانشناسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: نظریه های روانشناسی | 7 نظریه برتر در روانشناسی

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : نظریه های روانشناسی , 7 نظریه برتر در روانشناسی, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 85 تاريخ : جمعه 30 دی 1401 ساعت: 23:57

آیا از راه های کنترل چشم چرانی آگاهی دارید؟ چشم چرانی یک معضل و ناهنجاری اجتماعی است که مشکلات زیادی را در روابط بین فردی ایجاد می‌کند. نگاه خیره و مستقیمی که از روی لذت باشد، نه تنها فرد مقابل را معذب کرده و به او احساس ناامنی می‌دهد، بلکه بر سلامت روان خود فرد نیز تاثیر منفی می‌گذارد. احساس بدبینی در رابطه زناشویی و نگاه منفی جامعه تنها بخشی از پیامدهای چشم چرانی است. به همین دلیل لازم است که افراد به دنبال راهی برای ترک این عادت ناپسند در خود باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل راه‌های کنترل چشم چرانی می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید برای ترک این عادت و حل مشکلات ناشی از آن از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی

راه‌های کنترل چشم چرانی

چشم چرانی متعلق به قشر جوان و یا یگ گروه سنی خاص نیست، بلکه به راحتی می‌تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی و حتی مذهبی تأثیر گذار باشد. کنترل چشم و نگاه کردن ممکن است در اوایل کار کمی مشکل باشد اما برای فرد با اراده آسان می‌شود و پس از مدتی می‌تواند اختیار چشمانش را بدست آورد. برای کنترل و از بین‌بردن این عادت ناپسند، راه‌هایی پیشنهادمی‌شود که به شرح زیر هستند.

1. خویشتن‌داری

هرفردی باید توجه داشته باشد که تأثیرپذیری از محرک‌ها وتسلیم شدن در برابر غرایز وتمایلات جنسی، با عزت وکرامت انسانی سازگار نیست. برعکس خویشتنداری از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. در واقع شخصی که به امیال و شهوات انحرافی توجهی ندارد، شخصیت خود را با کارهایی همچون چشم چرانی تنزل نمی‌دهد. فرد اگر عملأ در برابر شهوات مقاومت کند، حتمأ پیروز می‌شود.

2. کنترل چشم چرانی | توجه به خداوند

توجه به خداوند و درک آگاه بودن خدا از رفتارهای بشر، حیا و ترسی در فرد پدید می‌آورد که می‌تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. یاد کردن خدا از راه‌های کنترل و پیشگیری چشم چرانی و امیال شهوانی است. اگر فرد مدام خود را در محضر خداوند ببیند، حیامی‌کند و سراغ نابهنجاری‌های چشمی‌ نمی‌رود و به راحتی خود را آلوده گناه نمی‌کند. شما می‌توانید با انجام ورزش‌ها و تکنیک‌هایی همچون مدیتیشن یوگا ارتباط خود را با خداوند تقویت کنید.

3. آگاهی از آسیب‌های چشم چرانی

نگاه‌هایی که طولانی می‌شوند، خطرناک هستند. این بدان معناست که چشم قوی‌ترین ابزار حسی است. در واقع قدرت تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را نیز دریافت می‌کند. این دل است که بعد از نگاه کردن شروع به کار می‌کند. یعنی آنچه را چشم‌دیده، دل طلب می‌کند. چون امکان‌رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی‌شود، افسردگی و رنجوری را برای فرد به دنبال دارد. در واقع چشم چرانی باعث اضطراب، نگرانی، هرج ومرج و ناامنی در جامعه می‌شود. از سوی دیگر عادت چشم چرانی در زندگی زناشویی نیز پیامدهای جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. به این صورت که با عادت یکی از زوجین به چشم چرانی، اعتماد میان زن و شوهر از بین می‌رود و به تدریج بدبینی و سردی در رابطه ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

4. برنامه ریزی و تعیین هدف

یکی از راه‌های کنترل چشم چرانی تعیین هدف و برنامه ریزی درست در ذهن است. این هدف‌ها باید معقول و قابل دسترسی باشند. باید برای تمام کارها وفعالیت‌های شبانه روزی خود برنامه‌ای منظم داشته باشید. برنامه‌ای که براساس شناخت از هدف و توانایی‌ها باشد و از این برنامه تخلف نکنید. باید طبق این برنامه عمل کنید و بدانید که هیچ کاری بدون سختی و مشکل نیست. با تلاش می‌توانید افکار خود را به مسیر درست هدایت کرده و کم کم عادت چشم چرانی را کاهش دهید.

5. تقویت اراده در برابر چشم چرانی

داشتن اراده قوی و استوار و تلاش بسیار، رمز پیروزی تمام انسان‌های بزرگ است. انسان توانمندی‌های بسیاری دارد و فقط کافیست به خود ایمان داشته باشد تا بتواند با تکیه بر آن به اراده‌ای محکم برسد. استفاده از راهکارهای تقویت اراده می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. از طرفی باید موانع اراده قوی و رسیدن به هدف برطرف شود. حتما مقاله مدیریت بازخوردهای منفی را هم بخوانید.

6. کنترل چشم چرانی | امید به ترک چشم چرانی

یکی از راه‌های ترک عادت چشم چرانی، بالا بردن روحیه، داشتن امید و تلقین مثبت است. اصلا گمان نکنید که ناپاک شده‌اید و تا پایان عمر گرفتار این این عادت زشت هستید. اگر بخواهید می‌توانید کنترل چشم خود را به دست بگیرید. فقط کافیست خوش بین باشید و روحیه و اراده خود را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید هر روز جملات انگیزشی مانند “هیچ چیز نمی‌تواند اراده ام را متزلزل کند و من حتمأ موفق می‌شوم” را با خود تکرار کنید.

7. کمک گرفتن از روانشناس

فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک فرد متخصص همواره مسیری راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند. عادت چشم چرانی می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی شما به وجود بیاورد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید تا علاوه بر ترک این عادت، در حل مشکلات ناشی از آن نیز به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل چشم چرانی می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : کنترل چشم چرانی , جلوگیری از چشم چرانی, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 74 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 15:29

باج گیری عاطفی به وضعیتی گفته می‌شود که طی آن اشخاص از احساسات دیگران به عنوان وسیله‌ای برای سوء استفاده و کنترل استفاده می‌کنند. تحت تاثیر قرار دادن دیگران از نظر عاطفی و مطرح کردن درخواست‌های غیرمعقول در شرایطی که فرد مقابل از نظر هیجانی در وضعیت باثباتی قرار ندارد، همگی نمونه‌هایی از باج گیری عاطفی محسوب می‌شوند. اگر در رابطه خود دائم نگران آسیب‌های احتمالی به طرف مقابل هستید و یا دائم در شرایطی قرار می‌گیرید که مجبورید منافع خودتان را نادیده بگیرید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

منبع: باج گیری عاطفی | روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی

باج گیری عاطفی چیست؟

باج گیری عاطفی نوعی سوء استفاده محسسوب می شود که طی آن فرد تلاش می کند از احساسات دیگران در جهت کنترل رفتار و متقاعد کردن آن ها استفاده کند. این اصطلاح اولین بار توسط نویسنده و درمانگری به نام سوزان فوروارد در سال 1997 مطرح شد. او بر این باور بود که باج گیری عاطفی زمانی اتفاق می افتد که افراد از احساس گناه، ترس و تعهد دیگران استفاده می کنند تا آن ها را تحت تاثیر قرار دهند و به این ترتیب از آن ها سوء استفاده نمایند.

باج گیری عاطفی توسط هر فردی که می‌تواند احساسات زیر را در ما زنده کند، ممکن است که انجام شود.

  • بچه های مردم رو ببین از خودت خجالت بکش!
  • اگه باهاش ازدواج کنی از خانواده طرد میشی!
  • بدون حمایت من به هیچ موقعیتی نمی‌رسی!
  • بخاطر تو این زندگیو تحمل کردم، این پاداش منه؟!
  • تو که وضعیت مالیت خوبه، ببین من چه بدبختم یه کمکی بکن!
  • اگه می‌خوای با من دوست بمونی باید فلان کارو انجام بدی!
  • یا من یا خانواده ات، پس یکیو انتخاب کن!
  • من درستت کردم، قبل از آشنایی با من کی بودی مگه؟!

 

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

انواع باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی نیز مانند باج گیری های معمولی، انواع متفاوتی دارد که عبارتند از.

تقاضا: به صورت مستقیم بیان می‌شود. برای مثل: از نظر من دیگه لازم نیست با فلانی رفت و آمد کنی!

فشار: برای برآورده کردن خواسته های خود شما را تحت فشار قرار می‌دهند.

تکرار: اگر یکبار به گفته او عمل کنید، یاد می‌گیرند که بارها و بارها از این روش استفاده کنند.

مقاومت: اگر کاری که آنها می‌خواهند، انجام نشود مقاومت خواهند کرد.

تهدید: تهدید های مستقیم و غیر مستقیم. برای مثال: اگه امروز رفتی فلان جا دیگه منو نمیبینی!

رعایت: برای جلوگیری از تهدید، تسلیم باج گیران عاطفی می‌شوید.

مراحل باج گیری عاطفی که شما را آچمز می کند

بر اساس نظر دکتر سوزان فوروارد باج گیران عاطفی طی 6 مرحله از شما اخاذی می‌کنند که شامل موارد زیر است:

1- درخواست

باج گیری عاطفی کار خود را با مطرح کردن یک درخواست آغاز می‌کنند. اما روشی که این کار را انجام می‌دهند با دیگران متفاوت است. برای مثال ممکن است بخواهند روابط شما را کنترل کنند و نگذارند با برخی از دوستان‌تان معاشرت کنید. آن‌ها معمولا درخواست خود را به این صورت مطرح می‌کنند “فکر می‌کنم نباید وقت خود را با فلان شخص بگذرانی”.

همچنین ممکن است هنگامی که دوستان شما را می‌بینند شروع به گوشه و کنایه زدن کنند. و زمانی که از آن‌ها صریحا می پرسید که چه مشکلی وجود دارد می‌گویند برای تو خوب نیست که در کنار این شخص باشی! در واقع آن‌ها به جای مطرح کردن یک استدلال درخواست خود را به شکلی ظریف به شما قالب کرده و همه چیز را به خودتان برمی‌گردانند.

2- مقاومت در برابر باج گیران عاطفی

اگر شما نخواهید کار مورد نظر آن‌ها را انجام دهید، باج گیری عاطفی معمولا در ظاهر سریعا عقب نشینی می‌کنند. اما نشانه‌های ظریفی وجود دارد که به ما می‌گوید آن ها حتی مخالفت‌های صریح را نیز قبول نمی‌کنند و به تلاش خود برای قانع سازی ادامه می‌دهند.

در این شرایط باید بتوانید مقاومت بیشتری از خود به خرج دهید. از جمله رفتارهایی که نشان از این رفتار آن‌هاست می‌توان به خودداری از گفتگو، تمایل به سکوت و گفتن جملاتی نظیر “فراموشش کن” اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : رابطه ناسالم

2- فشار آوردن

در یک رابطه سالم وقتی دوست‌تان مقاومت شما را در برابر درخواست خود می‌بیند. آن را کنار گذاشته یا سعی می‌کند راه حلی منطقی برای کنار آمدن با آن پیدا کند. اما باج گیری عاطفی به شیوه متفاوتی پاسخ می‌دهند. آن‌ها اغلب به شیوه‌های مختلفی شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا در نهایت درخواست آن‌ها را برآورده کنید. از جمله رایج‌ترین روش‌هایی که باجگیران عاطفی از آن استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تکرار درخواست خود و خوب جلوه دادن آن (مثلا می‌گوید من فقط به فکر آینده‌ات هستم و به خاطر خودت این حرف را می‌زنم)
  • انتقاد کردن یا تحقیر کردن
  • برانگیختن احساسات با گفتن جملاتی نظیر اینکه “اگر دوستم داشتی حتما این کار را انجام می دادی!”

3- تهدید کردن

فردی که از باج گیری عاطفی در روابط خود استفاده می‌کند زمانی که می‌بیند فشار آوردن جواب نمی‌دهد. از تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌گیرد. مثلا در تهدید مستقیم ممکن است به همسر خود بگوید: “اگر با دوستانت بیرون بروی وقتی برگردی دیگر مرا نمی‌بینی!” در تهدید غیرمستقیم می‌گوید: “اگر زمانی که به تو احتیاج دارم نیاز مرا برآورده نکنی، یک روز همین بلا بر سر خودت می‌آید!”

در نظر داشته باشید که تهدیدها ممکن است در قالب مثبت و به صورت یک وعده ارائه شوند. برای مثال می‌گوید اگر با دوستانت بیرون نروی، من شب بهتری را برای تو می‌سازم. مهم این است که هدف همه این رفتارها متقاعدسازی شما نه از راه منطق بلکه از طریق تحریک احساسات است.

4- تسلیم شدن

پس از مواجه شدن با فشار و تهدید بسیاری از افراد تن به تسلیم می‌دهند. تا بتوانند اندکی از فشارها و تنش‌های موجود را کم کنند. پس از تسلیم از آنجایی که فرد مقابل به آنچه می‌خواسته رسیده. همه آشفتگی‌ها به ناگهان جای خود را به آرامش می‌دهد. باج گیری عاطفی زمانی که به خواسته‌شان جامه عمل می‌پوشانند مهربان‌تر به نظر می‌رسند و ممکن است برای لحظاتی هرچند کوتاه با محبت‌تر رفتار کنند.

5- تکرار باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی زمانی تکرار می‌شود که سرانجام تسلیم خواهید شد، باجگیر دقیقاً می‌داند که چگونه در آینده موقعیت‌های مشابهی را برای شما ایجاد کند. باج گیرندگان عاطفی حتی ممکن است یاد بگیرند که نوع خاصی از تهدید کار را سریع‌تر پیش می‌برد. در نتیجه، این الگو احتمالاً ادامه خواهد یافت و در آینده نیز به دفعات تکرار خواهد شد.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

 

نحوه مقابله با باج گیری عاطفی

در نظر داشتن برخی توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شیوه موثری با باج گیری عاطفی مقابله کرده. و کمتر مورد سوء استفاده افرادی قرار بگیرید. که از این روش برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

1- اول از همه تشخیص دهید که چه چیزی باج گیری عاطفی نیست

در هر رابطه‌ای افراد یکسری نیازها دارند که آن را با فرد مقابل خود مطرح می‌کنند. در این شرایط ممکن است شما به دلیل ترس‌های خودتان فکر کنید اگر با این نیازها مخالفت کنید از جانب باجگیر عاطفی طرد می‌شوید و در نتیجه در وضعیت باج‌گیری عاطفی گرفتار شده‌اید.

این در حالی است که پیش از هرچیز باید مهارت جرات ورزی و نه گفتن قاطع را بیاموزید. اگر با وجود ابراز این مهارت‌ها تلاش کرد با فشار آوردن و تهدید نظر شما را تغییر دهد. آن وقت می‌توانید موضوع باج گیری عاطفی را مطرح نمایید.

2- با آرامش و طمانینه رفتار کنید

افرادی که دست به باج گیری عاطفی می‌زنند با تحریک احساسات، شما را وادار به ارائه یک پاسخ فوری می‌کنند. در این شرایط لازم است آرام بمانید، سکوت کنید و اعلام نمایید که به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری یا بیان نظر خود نیاز دارید.

3- از گفتگو کمک بگیرید | باج گیری عاطفی

پس از اینکه کمی زمان برای خودتان خریدید یک گفتگوی موثر را ترتیب دهید. در نظر داشته باشید که بسیاری از باجگیران عاطفی دقیقاً می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند. آنها می‌خواهند نیازهایشان برآورده شود و برایشان مهم نیست که این چه هزینه‌ای برای شما دارد. برخی دیگر از آن‌ها به سادگی رفتار خود را نوعی استراتژی می‌دانند که به اهدافشان کمک می‌کند و متوجه نمی‌شوند که این رفتار چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد. در اینجا، یک مکالمه می‌تواند به افزایش آگاهی آن‌ها کمک کند.

مایرز پیشنهاد می‌کند: “بیان کنید که کلمات یا رفتارهای آنها چه احساساتی را در شما برمی انگیزاند. در همین راستا به آن‌ها فرصتی بدهید تا این رفتارها را تغییر دهند.”

4- نقطه ضعف های خود را بشناسید

باج گیران عاطفی به خوبی می‌دانند دست روی چه موضوعی بگذارند تا شما را حسابی برانگیزانند. در این شرایط اگر شما پیشاپیش نقاط ضعف خود را بشناسید و روی آن‌ها کار کنید. می‌توانید قدرت را از آن‌ها پس گرفته و کمتر تحت تاثیر عواطف‌تان عمل کنید. برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر در این زمینه مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

کلام آخر

باج گیری عاطفی برای همه افراد اتفاق افتاده است. اگر به هر دلیل از هر نوع باج گیری برای شما استفاده شد، بهتر است برای رهایی از این موقعیت از روانشناسان کمک بگیرید. روابط امروزی با باج گیری های عاطفی پیش می‌رود که طرف مقابل را به شدت آزار می‌دهد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

اگر در مورد تشخیص نوع رابطه‌تان دچار شک و تردید هستید، حتما از مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه باج گیری عاطفی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

آیا ممکن است در طی فرایند باج گیری عاطفی فرد به خود آسیب برساند؟

بله، برخی افراد برای اینکه دیگران را تحت تاثیر قرار دهند اقداماتی نظیر خودزنی نیز انجام می دهند. در این شرایط برای کنترل بهتر اوضاع لازم است از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: باج گیری عاطفی | روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : باج گیری عاطفی , روش های گروکشی عاطفی یا مهرطلبی باج گیران عاطفی, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 85 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 15:27

هورمون استروژن چه تاثیری در بدن دارد؟ هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط مایعات بدن مانند خون جابه‌جا می‌شوند. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که در کنترل و هماهنگی عملکردهای بدن نقش مهمی دارند. استروژن یکی از انواع مختلف هورمون‌ها است و مقدار آن در بدن زن بسیار بیشتر از مردان است. استروژن یکی از هورمون‌های جنسی زنانه است که منجر به رشد سیستم تناسلی، تکمیل چرخه قاعدگی، رشد سینه‌ها و بروز دیگر صفات ثانویه جنسی در زنان می‌شود. در صورت بروز مشکل حتما از خدمات مشاوره جنسی استفاده نمایید.

منبع: هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان

انواع هورمون استروژن در بدن کدام‌اند؟

استرون، استرادیول و استریول سه نوع مختلف از هورمون استروژن هستند. بافت چربی، تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه مسئول تولید استروژن در بدن زنان هستند. هم‌چنین این هورمون در مردان در بیضه‌‌های آنان تولید می‌شود. برای آشنایی با بدن زنان کلیک کنید..

استرون

بافت چربی و ماهیچه‌ها نسبت به تخمدان‌ها مقدار بیشتری استرون تولید می‌کنند. استرون نوع ضعیف‌تری از استروژن است که مانند سایر انواع استروژن در سنین باروری تولید می‌شود. میزان استرون در بدن پس از یائسگی بیشتر می‌شود. بعد از یائسگی، تخمدان‌ها هورمون تولید نمی‌کنند، اما تولید استرون همچنان در بافت چربی ادامه دارد. در صورت لزوم استرون می‌تواند به استرادیول تبدیل شود.

استرادیول

فراوان‌ترین و اصلی‌ترین نوع استروژن در بدن استردیول است که بدن آن را در سنین باروری تولید می‌کند. منظور از سن باروری از اولین قاعدگی تا یائسگی است که استرادیول بیشتری در خون خانم وجود دارد. تخمدان‌ها بیشترین مقدار استرادیول را تولید می‌کنند. البته میزان استرادیول بدن در طول سیکل قاعدگی متفاوت است. از میان انواع مختلف استروژن، استرادیول در آزمایش هورمون‌های زنانه و آزمایش ناباروری زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استریول

استریول یا هورمون بارداری نوعی استروژن است که در زمان‌های غیر بارداری به مقدار بسیار کمی در بدن وجود دارد. با وجود اینکه میزان همه انواع استروژن در دوران بارداری افزایش می‌یابد، اما استریول بیشترین میزان افزایش در بدن را دارد. استریول در رشد رحم و آماده کردن بدن برای زایمان نقش دارد.

کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان چیست؟

نقش هورمون استروژن بر عملکردهای سیستم‌ها و اندام‌های مختلفی شناخته شده است. استروژن علاوه بر سیستم باروری و تولید مثل، بر بخش‌های دیگری از بدن که به باروری مرتبط نیستند نیز موثر است.

تخمدان

این هورمون در تخمدان به رشد فولیکول‌ها و تخمک‌گذاری کمک می‌کند. تخمدان‌ها در طول سیکل قاعدگی به تولید هورمون استروژن می‌پردازند. سطح استروژن در اواسط این سیکل به طور ناگهانی افزایش یافته و به دنبال این افزایش، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. مقدار استروژن پس از تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد.

تاثیر هورمون استروژن در لوله‌های رحمی

رشد و افزایش ضخامت لوله‌های رحمی تحت تاثیر هورمو‌ استروژن قرار دارد. هم‌چنین استروژن در لوله‌های رحمی با ایجاد انقباض در آن‌ها باعث می‌شود تخمک و اسپرم در مسیر رسیدن به یکدیگر به درستی منتقل شوند.

رحم

حفظ و تقویت عملکرد غشای مخاطی پوشاننده‌ی رحم، افزایش ضخامت آندومتر، رشد ماهیچه‌های رحمی از جمله اثرات هورمون استروژن در رحم است. هم‌چنین‌استروژن در دوران بارداری موجب ایجاد انقباض‌های رحمی شده و به خروج جفت و جنین از رحم کمک می‌کند.

نقش هورمون استروژن در واژن

افزایش ضخامت دیواره واژن، جلوگیری از رشد باکتری‌های ایجادکننده عفونت، لغزندگی واژن و کمک به رابطه جنسی راحت‌تر چند نمونه از تاثیرات هورمون استروژن بر واژن است.

پستان‌ها و غدد شیری

رشد پستان‌ها و تجمع رنگدانه در نوک آن‌ها در دوران بلوغ یکی از عملکردهای هورمون استروژن در بدن محسوب می‌شود. هم‌چنین توقف تولید شیر پس از اینکه فرزند خود را از شیر گرفتید نیز به عهده هورمون استروژن است.

قلب و عروق

پیشگیری از بیماری‌های قلبی در سنین قبل از یائسگی یکی از وظایف هورمون‌استروژن در بدن محسوب می‌گردد. هم‌چنین هورمون استروژن به کنترل سطح کلسترول و سلامت عروق و رگ‌های خونی کمک می‌نماید.

استخوان

استروژن مانع تحلیل رفتن استخوان می‌شود. اما پس از یائسگی که مقدار هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد، روند تحلیل استخوان نیز افزایش یافته و زنان در معرض پوکی استخوان و شکستگی لگن قرار می‌گیرند‌.

خلق و خو

تولید سروتونین تحت تاثیر هورمون استروژن قرار دارد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در بهبود وضعیت خلقی فرد موثر است. کاهش مقدار سروتونین یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی افسردگی پس از زایمان و افسردگی در دوران یائسگی است.

سایر عملکردهای استروژن

ایجاد تفاوت در ساختمان بدنی زنان و مردان از نقش‌ها و عملکردهای هورمون استروژن در بدن به شمار می‌رود. به عنوان مثال استروژن موجب نرم‌تر شدن موی زنان، لگن پهن‌تر و شانه‌های باریک‌تر در زنان، افزایش تجمع چربی در اطراف باسن، کمر و ران زنان، نازک کردن تارهای صوتی و ایجاد صدای زیرتر برای زنان می‌شود.

به عنوان همسر حتما مقاله شناخت بدن همسر بخوانید.

علائم کاهش هورمون استروژن

معمولا زنان در سنین یائسگی با علائم کاهش استروژن روبرو می‌شوند. این علائم عبارتند از:

_ گر گرفتگی

_ تغییرات خلقی

_ کاهش میل جنسی

_ پایین بودن احتمال باروری

_ مشکلات خواب

_ تغییر سطح کلسترول

_ خشکی واژن و مقاربت دردناک

روش‌های درمانی پایین بودن سطح استروژن شامل جایگزینی هورمون از طریق استفاده از اشکال مصنوعی استروژن یا پروژسترون است که معمولا به شکل قرص، تزریقی، ژل پوستی، کرم یا حلقه واژینال، اسپری بینی در دسترس هستند. هم‌چنین استفاده از روش‌های دارویی نظیر داروهای ضد افسردگی و مسکن‌های درد عصبی برای از بین بردن علائمی مانند گرگرفتگی توصیه می‌شود.

علائم بالا بودن هورمون استروژن

  • خونریزی خفیف تا شدید قاعدگی
  • افزایش شدت علائم PMS ( سندروم پیش از قاعدگی )
  • احساس ضعف و خستگی بیش از حد
  • کاهش میل جنسی
  • توده‌های غیر سرطانی در سینه
  • افزایش تجمع چربی در ران، کمر و باسن
  • اضطراب و افسردگی
  • ریزش مو
  • مشکلات خواب

استفاده از داروهای مهارکننده آروماتاز مانند آروماسین، آناستروزول و لتروزول می‌تواند تا حدودی مانع ترشح استروژن و درمان فرد گردد. اصلاح سبک زندگی مانند حفظ وزن متعادل، تمرینات آرام‌سازی جهت کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف الکل و … از دیگر روش‌های درمانی موثر برای این مشکل به شمار می‌روند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل‌جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : هورمون استروژن , کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 69 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 15:15

وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا یکی از اختلالات روانی است که بیشتر از همه در سنین نوجوانی خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً به‌طور مرتب موهای سر، ابرو، ریش یا هر بخش دیگری از بدن خود را می‌کنند و این باعث می‌شود تا آن‌ها در برقراری روابط اجتماعی با دیگران دچار مشکلاتی باشند. وسواس موکنی نه‌تنها به‌خودی‌خود درمان نمی‌شود. بلکه ادامه آن باعث بروز مشکلات دیگری ازجمله افسردگی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس باشد. به همین خاطر درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر این بیماری شده. بهتر است برای درمان آن از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره وسواس فکری کلیک کنید.

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

علائم و نشانه های وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

وسواس مو کنی یا تریکوتیلومانیا بیماری است که خود را به‌صورت میلی ناگهانی و شدید به کندن موهای بدن نشان می‌دهد. بیماران مبتلا به این اختلال معمولاً هنگامی‌که موهای خود را می‌کنند، احساس لذت و آرامش می‌کنند اما اندکی پس‌ازآن دچار ناراحتی و احساسات منفی می‌شوند. کندن موها باعث می‌شود آن‌ها در درجه اول نگران زیبایی ظاهری خود شوند. و از اینکه شاید مشکل روانی جدی برای آن‌ها پیش آمده باشد نیز بسیار نگران می‌شوند. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

بعضی از افراد مبتلا به وسواس موکنی این کار را عمداً انجام می‌دهند. آن‌ها شاید احساس کنند موهایشان زشت و نامرتب شده. یا حتی برای تخلیه هیجانات درونی این کار را انجام دهند. اما گروهی دیگر به‌صورت ناخودآگاه شروع به کندن موها می‌کنند و تنها زمانی که دسته‌ای از موها را می‌کنند متوجه کاری که کرده‌اند می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌ها برای ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • میل غیرقابل‌کنترل برای کندن موی سر، ابرو، مژه یا هر قسمت دیگری از بدن که باعث از دست دادن مقدار زیادی از موها می‌شود.
  • تلاش مداوم برای متوقف کردن این حرکت که غالباً نتیجه‌ای در بر نداشته است.
  • کندن موها مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کرده است
  • کندن موها نباید تحت تأثیر بیماری جسمانی و یا مصرف مواد مخدر ایجاد شده باشد.

بیشتر بخوانید : علائم وسواس فکری

عوارض و پیامدهای وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

تغییرات ظاهری فرد اولین و آشکارترین مشکلی است که وسواس موکنی به وجود می‌آورد. افراد درگیر با این بیماری معمولاً بخش‌های کاملاً خالی را در موی سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگر از بدن دارند. همین موضوع تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس فرد برای حضور در اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و به دنبال این مسئله میل به تنهایی و انزوا گزینی و همین‌طور افسردگی پیش خواهد آمد.

وسواس موکنی باعث ایجاد احساس شرم و خجالت می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند دچار مشکل روانی جدی شده‌اند و سعی می‌کنند تا جای ممکن این موضوع را از دیگران پنهان کنند. به همین خاطر درگیری با اضطراب و از دست دادن سلامت روان یکی دیگر از مشکلاتی است که این بیماران تجربه می‌کنند. در کنار تمامی مشکلاتی که از آن‌ها صحبت کردیم وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود و بدون کمک از روان‌درمانی متوقف شود و به همین خاطر لازم است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در خود یا هر یک از اطرافیان مشاهده می‌کنید هرچه سریع‌تر و پیش از شدت گرفتن پیامدهای منفی برای درمان اقدام کنید.

دلایل و علت وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

ژنتیک

برخی تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز وسواس موکنی در افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده یا اقوام نزدیک داشته‌اند بیش از دیگران است. به همین خاطر می‌توان فرض کرد که بخشی از این اختلال به عوامل ژنتیکی ربط دارد. اما ژن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند باعث بروز بیماری باشند و برخی شرایط نامساعد محیطی نیز در این موضوع نقش دارند.

تربیت نامناسب

یکی از دلایلی که باعث بروز وسواس موکنی می‌شود این است که فرد حجم بالایی از اضطراب را تجربه می‌کند؛ اما نمی‌تواند از شیوه‌های مناسبی مثل صحبت کردن با دیگران یا حل مسئله برای کاهش آن کمک بگیرد. خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه تصمیم‌گیری مستقل را نمی‌دهند و یا والدینی که خود نیز به حد کافی استقلال ندارند ازجمله عواملی است که می‌تواند باعث بروز این بیماری باشد.

اضطراب و وسواس موکنی

دلیل اصلی که باعث کندن موها می‌شود اضطرابی است که فرد تجربه می‌کند. هنگامی‌که اضطراب در ذهن شما شدت می‌گیرد اما راهکاری برای تخلیه آن پیدا نمی‌کنید این اضطراب خود را به‌صورت میل بیمارگونه به کندن موها نشان می‌دهد.

اختلالات روحی

در برخی از مواقع وسواس موکنی همراه با بیماری‌های دیگری به‌ویژه وسواس‌های فکری و عملی و یا افسردگی و اضطراب ایجاد می‌شود. هنگامی‌که کندن موها در کنار این بیماری‌ها آشکار می‌شود به این معناست که فرد رنج شدیدتری را تجربه می‌کند و نیاز به دریافت کمک دارد. برای آشنایی با سایر انواع بیماری وسواس فکری عملی کلیک کنید.

درمان وسواس موکنی | آیا می توان کندن موی سر را کنار گذاشت ؟

همان‌طور که گفته شد وسواس موکنی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود. و به میزانی که فاصله میان شروع اختلال تا زمان درمان بیشتر باشد، فرایند درمان برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا خواهد کرد. هنگامی‌که روانشناس از طریق مصاحبه بالینی و بررسی نشانه‌ها به این نتیجه می‌رسد. که فرد دچار اختلال وسواس موکنی شده با توجه به شدت بیماری و شرایط وی ممکن است از یک یا چند مورد از درمان‌های زیر استفاده کند. برای شروع درمان وسواس کلیک کنید.

پیدا کردن محرک‌ها

یکی از درمان‌های بسیار کاربردی برای وسواس موکنی پیدا کردن محرک است. از فرد می‌خواهند برای مدتی در حدود یک هفته تا ده روز رفتارهای خود را زیر نظر بگیرد و هر بار که درگیر کندن موها می‌شود به این سؤالات پاسخ دهد:

  • کندن موها در چه زمان یا شرایطی اتفاق افتاد؟
  • دقیقاً پیش از کندن موها چه اتفاقاتی افتاده بود؟
  • پیش از کندن موها یا در حین این کار چه افکار یا احساساتی داشتم؟
  • پس از کندن موها چه اتفاقی افتاد؟

پاسخ به این سؤالات باعث توجه نکاتی می‌شود، که شاید در ابتدا از آن‌ها غافل بوده‌اید. برای مثال ممکن است متوجه شوید هر زمان درگیر افکار منفی می‌شوید یا زمان‌هایی که بیکار هستید، این رفتار بیشتر به سراغ‌تان می‌آید. پس‌ازاینکه این شرایط مشخص شد درمانگر به شما کمک می‌کند تا احتمال قرار در چنین موقعیت‌هایی را کاهش دهید. و یا رفتارهای دیگری را جایگزین کندن موی سر کنید.

تلاش برای کنترل عواطف و هیجانات

با توجه به اینکه اضطراب اصلی‌ترین دلیل برای بروز وسواس موکنی است. یکی از اقدامات درمانی مهم این است که راه‌هایی برای کنترل هیجانات و حفظ آرامش به فرد آموزش داده شود. این راهکارها می‌تواند با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد. برای مثال برخی افراد نیاز دارند تا جملات تأکیدی را روی کاغذ نوشته و هنگامی‌که دچار اضطراب می‌شوند آن‌ها را با خود یادآوری کنند و یا برخی افراد ممکن است از تکنیک‌های تنفس یا آرام‌سازی بیشتر نتیجه بگیرند.

آموزش حل مسئله

ناتوانی در حل کردن مشکلات ازجمله دلایل درمان وسواس موکنی است. که می‌تواند باعث بروز اضطراب و احساس درماندگی در فرد باشد. به همین خاطر بخشی از درمان به بیمار کمک می‌کند تا راهکارهایی سازنده و مناسب برای حل کردن مشکلات پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا اضطراب در فرد دچار چنان شدتی نشود که وی را به سمت کندن موها یا هر رفتار نامطلوب دیگری بکشاند.

خانواده‌درمانی

دریافت حمایت از سوی اعضای خانواده و اطرافیان یکی از عوامل مؤثر در درمان وسواس موکنی است. به همین خاطر مشاورین جلساتی را نیز با اطرافیان فرد ترتیب می‌دهند و سعی می‌کنند تا اطلاعات اعضای خانواده را نسبت به این اختلال و نکاتی که می‌بایست در رفتارهایشان با بیمار موردتوجه قرار دهند افزایش دهند.

دارودرمانی

اگر شدت اضطراب به حدی زیاد باشد که بیمار توانایی کنترل آن را نداشته باشد و یا هنگامی‌که وسواس موکنی به میزانی شدت پیدا کرده که نمی‌توان تنها با روان‌درمانی جلوی آن را گرفت متخصصین از داروهای ضد اضطراب نیز در کنار روان‌درمانی استفاده می‌کنند. اگرچه داروها باعث درمان فرد نمی‌شوند اما در کاهش اضطراب و افزایش انگیزه برای ادامه جلسات روان‌درمانی تأثیر دارند.

حمایت احساسی

اگر از اختلال وسواس موکنی رنج می‌برید، مانند این است که دچار احساس درد یا احساس گناه می‌کنید. کنار آمدن با این احساسات و کمک از افرادی که به شما انرژی و انگیزه برای درمان می‌دهند، حائز اهمیت است.

روش دیگر درمان اختلال وسواس مو کنی

طبق نظریه دکتر پنزل، با 25 سال بررسی برای درمان اختلال وسواس موکنی 4 روش در نظر گرفت که عبارتند از:

1. آموزش آگاهی

به منظور جمع آوری دقیق در رابطه با این اختلال است که چه چیزهایی سبب ایجاد این رفتار شده است.

2. آموزش حفظ آرامش

آموزش مدیتیشن و مهارت آرام کردن خود در زمان تنش و تمرکز

3. آموزش تنفس

آموزش تنفس عمیق از طریق دیافراگم برای افزایش تمرکز و آرامش

4. آموزش پاسخگویی

آموزش سفت کردن عضلات ساعد و دست ها به طوری که نتوان موها را کند.

کلام آخر

اختلال مو کندن یا وسواس موکنی اگر در دوران کودکی رخ دهد، به تدریج از بین خواهد رفت. اما اگر تا بزرگسالی ادامه داشته باشد نیاز به درمان جدی دارد. دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان بهترین روش درمانی است. برای روان درمانی از متخصصین و روانشناسان مجرب کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و وسواس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

وسواس مو کندن یعنی چه؟

وسواس مو کندن نوعی اختلال اضطرابی است که باعث میلی ناگهانی برای کندن موهای سر، ابرو، ریش یا هر قسمت دیگری از بدن می‌شود و فرد پس از این کار احساس رضایت و آرامش می‌کند.

علت و دلایل وسواس کندن مو چیست؟

سابقه ژنتیکی، روش‌های نامناسب تربیتی، اضطراب و همین‌طور سایر بیماری‌های روحی مانند استرس‌های بیمارگون می‌تواند باعث بروز این اختلال شود.

آیا دارویی برای درمان وسواس موکندن وجود دارد؟

دارویی که باعث درمان این اختلال بشود وجود ندارد، اما داروهای ضد اضطراب می‌توانند شدت بیماری را کاهش دهند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : وسواس موکنی یا اختلال کندن موی سر, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 88 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 15:12

بیوفیدبک چیست ؟ شاید شما هم این روزها درگیر مشکلات جسمی یا روحی شده باشید و متخصص پیشنهاد کرده باشد که از روش بیوفیدبک استفاده کنید. در این صورت حتماً برایتان سؤال شده که بیوفیدبک چه روشی است؟ به‌طورکلی این روش به این معناست که فرد یادمی‌گیرد کارکردهای غیرارادی بدن مثل ضربان قلب یا انقباض عضلات را کنترل کند. و در نتیجه توانایی بالایی برای مدیریت شرایط پیدا می‌کند. باتوجه‌به اینکه استفاده از بیوفیدبک عوارض چندانی ندارد محبوبیت بسیاری بین متخصصین و بیماران پیدا کرده است. در ادامه بیشتر راجع به این روش و ابعاد مختلف آن صحبت کنیم. پس اگر این موضوع برای شما نیز جالب‌شده در ادامه همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

منبع: بیوفیدبک چیست | تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک

بیوفیدبک چیست ؟

همان‌طور که از نام بیوفیدبک پیداست این روش بازخوردی از شرایط جسمانی ما تهیه می‌کند. در حقیقت می‌توانیم بگوییم بیوفیدبک اطلاعاتی را راجع به وضعیت درون بدن به ما می‌رساند. باتوجه‌به نوع مشکل شما این اطلاعات می‌تواند راجع به هر یک از اندام‌های بدن مثل مغز، قلب یا عضلات باشد. اما برای اینکه بدانید این اطلاعات چه تأثیری روی درمان ما دارند بهتراست ابتدا با دو اصطلاح زیر آشنا بشوید.

همین حالا از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن کنید.

فیدبک

 

فیدبک در زبان فارسی به معنای بازخورد است. هر سیستمی را که در نظر بگیرید دارای دو جزء است. در قسمت اول، سیستم اطلاعاتی را در اختیار محیط می‌گذارد. در قسمت دوم اطلاعاتی از سمت محیط به سیستم بازخورد داده می‌شود. اطلاعاتی که بازخورد داده می‌شوند به سیستم کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و بتواند فعالیت بهتری در محیط داشته باشد. در روش بیوفیدبک نیز درست همین اتفاق می‌افتد. دستگاه بازتابی از آنچه در درون شما در حال اتفاق‌افتادن است را به شما نشان می‌دهد تا باتوجه‌به آن تصمیم بگیرید که چه اقدامی برای بهترشدن شرایط انجام بدهید.

شرطی‌سازی عاملاینکه بیوفیدبک چطور شما را به تغییردادن شرایط آن هم در جهت مثبت تشویق می‌کند به شرطی‌سازی عامل برمی‌گردد. شرطی‌سازی عامل یک قانون در روان‌شناسی است. این قانون معتقد است وقتی ما به دنبال انجام یک کار پاداش دریافت می‌کنیم، احتمال انجام دوباره آن افزایش پیدا می‌کند. در دستگاه بیوفیدبک نیز همین اتفاق می‌افتد. وقتی شما موفق می‌شوید امواج مغزی یا ضربان قلب‌تان را کنترل کنید تشویق می‌شوید. این تشویق شما را مشتاق می‌کند که مجدداً همان شرایط را ایجاد کنید. شاید در ابتدا متوجه نباشید که چه رفتارهایی شما را به این هدف می‌رساند. اما پس از مدتی و با آزمون‌وخطا یا توجه به رفتارهایتان متوجه راهکار لازم خواهید شد.

بیوفیدبک چگونه کار می‌کند؟

بیوفیدبک یک دستگاه ساده است. ابتدا باتوجه‌به نوع مشکل شما و هدفی که از درمان دارید الکترودها به قسمت مشخصی از بدنتان وصل می‌شوند. سپس اطلاعات مربوط به آن منطقه به‌صورت تصویر یا صدا روی صفحه نمایش داده می‌شود. اما نکته مهم این است که این اطلاعات نه به‌صورت تخصصی که فقط برای متخصصان قابل‌فهم باشد. بلکه به یک شکل بسیار ساده و در قالب یک بازی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. سپس بر اساس قانون شرطی‌سازی عامل که از آن صحبت کردیم بازخوردهایی به فرد داده می‌شود و او ترغیب خواهدشد به اینکه کارکردهای بدن خود را در جهت مشخصی تنظیم کند.

پس از اینکه فرد یاد گرفت با استفاده از دستگاه فعالیت‌های بدن خود را کنترل کند، می‌بایست این تمرین را بدون استفاده از دستگاه انجام دهد. در حقیقت در زمان مناسب بیمار این را یاد می‌گیرد که از این به بعد بدون متکی بودن به دستگاه کارکرد اندام‌های بدنش را کنترل کند.

جلسات بیوفدبک باتوجه‌به نوع بیماری شما، شدت آن و همین‌طور هدفی که از درمان دارید متفاوت خواهد بود. بااین‌حال می‌توانیم بگوییم که هر جلسه به طور میانگین بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. بسیاری از بیماران به 4 یا 6 جلسه درمان نیاز دارند. اما خیلی از مواقع نیز فرد به 10 جلسه یا حتی بیشتر از آن نیاز خواهد داشت.

انواع بیوفیدبک

از بیوفیدبک برای هدف‌های درمانی بسیار مختلفی استفاده می‌شود. به همین خاطر انواع مختلفی هم از آن وجود دارد. از جمله مهم‌ترین انواع بیوفیدبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوروفیدبک

نوروفیدبک را شاید بتوانیم پراستفاده‌ترین نوع از بیوفیدبک بدانیم. در این روش هدف متخصص و بیمار کنترل امواج مغزی است. گاهی اوقات ممکن است هدف کم‌کردن فعالیت این امواج و دستیابی به آرامش باشد. و در برخی مواقع نیز هدف افزایش فعالیت و سطح هشیاری است. به‌هرحال آنچه در تمامی روش‌های نوروفیدبک یکسان است تلاش آن‌ها برای تحت تاثیر قراردادن فعالیت سیستم مغزی شماست.

الکترومایوگرافی

الکترومایوگرافی یا نوار عضله همان‌طور که از نام آن پیداست، تلاش خواهدکرد تا قدرت کنترل عضلاتتان را در شما ایجاد کند. در این روش الکترودها روی سطح پوست و در قسمتی که می‌خواهیم فعالیت عضلات را تغییر بدهیم قرار خواهد گرفت. سپس اطلاعاتی راجع به میزان انقباض آن‌ها روی دستگاه نشان داده می‌شود. در این مرحله فرد با کمک متخصص تلاش خواهدکرد تا این فرایند را تحت کنترل دربیاورد.

بیوفیدبک برای بررسی وضعیت قلب

در این روش الکترودها روی قفسه سینه یا مچ دست وصل می‌شوند. سپس وضعیت ضربان قلبتان به شما گزارش داده می‌شود. در حقیقت این روش فاصله زمانی بین دو ضربان را بررسی می‌کند؛ و به شما از تند یا آهسته‌بودن آن خبر می‌دهد. سپس درست مانند روش‌های قبلی شما و متخصص بر اساس اهدافی که از درمان دارید این ضربان را در جهتی که می‌خواهید تغییر خواهید داد. از این روش برای درمان بسیاری از مشکلات قلبی و به‌خصوص استرس استفاده می‌شود.

کنترل وضعیت تنفس

تنفس صحیح به شما برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی کمک می‌کند. وقتی یاد بگیرید عمیق‌تر و منظم‌تر تنفس کنید طبیعتاً اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد. به‌علاوه این روش می‌تواند کمکی برای درمان بیماری‌های جسمی مثل آسم یا انسداد ریه نیز باشد.

برای آشنایی با سایر راه های کنترل و درمان استرس کلیک کنید.

فواید استفاده از بیوفیدبک

بعد از اینکه با بیوفیدبک و کاربردهای آن آشنا شدیم باید به این سؤال جواب بدهیم که اصلاً استفاده از این روش چه اهمیتی دارد؟ این روزها روش‌های بسیاری برای درمان هرکدام از بیماری‌های جسمی و روانی وجود دارد. پس اگر قرار است از بیوفیدبک استفاده شود این روش باید دلایل محکمی برای دفاع از خودش داشته باشد. از جمله مزایایی که باعث محبوبیت بیوفیدبک در میان متخصصین و بیماران شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نداشتن عوارض جدی

روش‌های درمانی معمولاً بدون آسیب نیستند. داروها مواد شیمیایی هستند که اگرچه به بهبود بیماری شما کمک می‌کنند اما مشکلات و عوارضی را هم به همراه می‌آورند. عمل‌های جراحی و سایر روش‌های تهاجمی هم قطعاً پیامدهای منفی بیشتر از داروها دارند. دراین‌بین بیوفیدبک را می‌توانیم یک روش بی‌ضرر بدانیم. این شکل از درمان آسیبی به فرد وارد نمی‌کند و تنها یک الگوی رفتاری صحیح را به وی آموزش می‌دهد. به همین خاطر می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین مزیت بیوفیدبک بی‌خطر یا کم‌خطر بودن آن است.

مدیریت شرایط را یاد می‌گیرید

همیشه رسیدن به این باور که ما می‌توانیم شرایط را کنترل کنیم باعث اعتمادبه‌نفس می‌شود. در رابطه با بیوفیدبک نیز درست همین اتفاق می‌افتد. وقتی بیمار یادمی‌گیرد که چطور می‌تواند وضعیت جسمی خود را کنترل کند دیگر خودش را در برابر بیماری ضعیف و ناتوان نخواهد دید. بلکه اعتمادبه‌نفس بالایی در کنترل شرایط پیدا خواهد کرد.

موارد استفاده از بیوفیدبک

همان‌طور که گفتیم بیوفیدبک برای طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی و روحی قابل استفاده است. بااین‌حال اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید نکته مهم این است که تصمیم‌گیری را برعهده متخصص بگذارید. متخصص با بررسی همه جوانب به این سؤال پاسخ خواهد داد که آیا بیوفیدبک درمان مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که برای درمان آنها از این روش استفاده می‌شود به شرح زیر است.

  • کاهش سطح استرس و آرام‌سازی
  • بالابردن سطح هشیاری
  • بهبود اختلالات اضطرابی
  • بالابردن توانایی‌های ذهنی مثل حافظه یا قدرت یادگیری
  • درمان اختلالات روانی مثل ADHD و اوتیسم
  • درمان اختلالات خواب
  • درمان انواع اعتیاد
  • درمان سردردهای عصبی
  • درمان تیک‌های عصبی
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری‌های قلبی – عروقی
  • بی‌اختیاری ادرار
  • ضعف عضلات کف لگن

عوارض بیوفیدبک

نمی‌توانیم بگوییم که بیوفیدبک برای همه افراد با هر سطح و نوعی از بیماری مفید خواهد بود. قطعاً افراد بسیاری هم هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. بااین‌حال تا امروز عوارض جدی برای این روش مشخص نشده است. در حقیقت همان‌طور که گفتیم کم‌خطر بودن استفاده از این روش است که آن را تبدیل به یک درمان مفید برای بسیاری از بیماری‌ها کرده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیوفیدبک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

از چه سنی می‌توانیم از بیوفیدبک استفاده کنیم؟

استفاده از بیوفیدبک محدودیت سنی ندارد و در هر سنی از کودکی تا سالمندی می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بیوفیدبک چیست | تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : بیوفیدبک چیست , تمرینات و 13 کاربرد بیوفیدبک, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 80 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 15:33

دل کندن از وسایل اضافه مشکلی‌است که همه ما هنگام خانه تکانی با آن برمی‌خوریم. احتمالا شما هم قادر به دل کندن از برخی وسایل تان نیستید. لباس، دستمال، یک شاخه گل، کیف، جعبه کفش، مواد غذایی و غیره که هیچ کاربرد و استفاده‌ای‌ندارد را احتمالا نگهداری می‌کنید. در چنین شرایطی دور ریختن وسایل استرس و ناراحتی ایجاد می‌کند. معمولا کسانی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند دچار درگیری فکری هنگام دور ریختن وسایل، اختلال در برنامه ریزی، درگیری برای یافتن‌جا و صرف زمان زیاد برای تمیزکاری می‌شوند. بهترین راهکار برای مقابله با چالش دور ریختن وسایل دریافت کمک از روانشناس است. پس همین حالا برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

منبع: دل کندن از وسایل اضافه | چه وسایلی را دور بریزیم ؟

دل کندن از وسایل اضافه

دل کندن از وسایل اضافه بااحتکار متفاوت است. شدت علائمی که این افراد دارند از علائم افراد مبتلا به اختلال‌احتکار بسیار کمتر است. مشکل در دل کندن از وسایل اضافی یعنی فرد توانایی دور انداختن یا جدایی از وسایل را ندارد. این افراد با فکر جداشدن از وسایل اضافی نیز دچار ناراحتی می‌شوند. بدون اینکه وسایل ارزشی داشته‌باشند آنها را نگهداری می‌کنند. این افراد یک اتاق یا کمدی را انتخاب‌می‌کنند و در آنجا از وسایل خود (لباس، روزنامه، جعبه) نگهداری می‌کنند. فکر اینکه این وسایل شاید در آینده مورد نیازباشد، سبب‎می‌شود تا آن‌ها را دور نریزند. این افراد شاید این مشکل را جدی نگیرندو به فکر درمان نباشند. شکل افراطی و شدت‌یافته این رفتار تشخیص اختلال‌احتکار را خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال احتکار کلیک کنید.

علائم ناتوانی فرد هنگام دل کندن از وسایل اضافه

نگهداری از وسایل مورد نیاز با اضافی تفاوت دارد. نگهداری برخی جعبه ها برای جابجایی ایرادی ندارد. اما نگهداری از جعبه حمل حیوان (آن هم وقتی حیوانی ندارید) عجیب است. افرادی که در دل کندن از وسایل مشکل دارند، نشانه های زیر در آن ها مشهود است.

  • با دورریختن وسایل احساس ناراحتی دارند
  • وسایل زیادی را در انباری نگهداری می‌کنند
  • فکر اینکه شاید این وسیله در آینده مورد نیازشان‌باشد همیشه همراهشان است
  • درگیری فکری در هنگام دور ریختن وسایل
  • مشکل در بیرون ریختن وسایل
  • احساس نیاز به ذخیره وسایل
  • گرایش به کمال گرایی، اهمال کاری و بلاتکلیفی
  • اختلال در برنامه ریزی
  • نگهداری لباس های خیلی قدیمی
  • نگهداری وسایلی که در موارد محدود مورد نیاز است

وسایلی که فرد توانایی دل کندن از آنها را ندارد

نگهداری از برخی وسایل به دردنخور در میان بسیاری از ما مشترک است. بعضی از افرادی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند، وسایلی مانند اقلام زیر را دور نمی ریزند.

  • روزنامه ها و مجلات
  • کتاب ها
  • لباس ها
  • اعلامیه و نامه ها
  • صورت حساب ها و رسیدها
  • لوازم خانگی
  • ظروف پلاستیکی و جعبه های مقوایی

دل نکندن از وسایل اضافه چه پیامدهایی دارد؟

کسانی که توانایی دل کندن از وسایل اضافه را ندارند، به مرور پیامدهایی با آسیب های روانی تجربه خواهند کرد. پیامدهای ناتوانی در دل کندن از وسایل اضافه به شرح زیر است.

  • گوشه گیری
  • انزوا
  • کمبود جا
  • سخت‌شدن تمیزکاری
  • تحت تاثیر قرار گرفتن روابط شخصی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • استرس
  • زوال عقل
  • وسواس فکری-عملی

برای دریافت اطلاعات در رابطه با گوشه گیری و انزواطلبی کلیک کنید.

چه عواملی سبب عدم دل کندن از وسایل اضافه می‌شود؟

رفتار هر کس تحت تاثیر محیط، تربیت و ژنتیک است. شما برای تغییر هر عادتی باید ابتدا عوامل ایجادکننده آن را بیابید. ناتوانی در دل کندن از اشیا و وسایل اضافه معمولا به دلایل زیر اتفاق میافتد.

  • یادگیری و الگوبرداری از پدر و مادر
  • کسانی که اتفاق ناگواری برای آنها افتاده است.
  • کسانی که پس از دور ریختن وسایلی به مراتب نیازمند آن شده اند.
  • انتظار و تجربه یک رویداد استرس زا در زندگی
  • افرادی که ترس از آینده دارند
  • کسانی که دچار مشکلات مالی و عدم امنیت هستند.

بسیاری از افرادی که توانایی دل کندن از وسایل را ندارند دچار مشکلات زیر نیز هستند.

  1. کمبود توجه
  2. افسردگی
  3. اضطراب
  4. سوء مصرف الکل

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

راهکارهای دل کندن از وسایل اضافه

برای اینکه از وسایل خود دل بکنید راهکارهایی وجود دارد. قبلا نیز اشاره کرده ایم که اگر جمع آوری وسایل به صورت افراطی اتفاق‎بیافتد تبدیل به اختلالی مرضی می‌شود. بنابراین شما برای جلوگیری از پیشروی این مساله باید به دنبال راهکار و درمان باشید. در ادامه 5 راهکار موثر برای دل کندن از وسایل اضافه را نام برده‌ایم.

1. ذهن خود را آماده کنید

قبل از شروع دور ریختن وسایل و قبل از اقدام، ذهن خود را آماده کنید، تا هنگام دور ریختن وسایل، احساس ناراحتی نداشته باشید. دل کندن از وسایلی که بابت آن پول‌پرداخته‌ایم یا دوستش‌داریم بسیار سخت است. اما زمانی که هیچ نیازی به آن‌نداریم یا مدلش به قدری قدیمی‎شده که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نگهداری از آن منطقی نیست.

2. از خانواده و دوستان کمک بگیرید

دومین مرحله برای دل کندن از وسایل اضافی ، کمک از خانواده و دوستان است. برای انتخاب وسایل دور ریختنی از آنها کمک بگیرید، زیرا آنها وابستگی کمتری نسبت به وسایل شما دارند. پس از دل کندن از وسایل خودتان احساس سبکی خواهید کرد.

3. وسایل خود را اهدا کنید

سومین اقدام اهدای وسایلی‌است که مورد نیازتان نیست. اهداکردن وسایل به نیازمندان و محتاجان اول حال روحی شما را خوب خواهد کرد. و در ادامه به این فکر خواهیدکرد که وسایلتان دست فردی‌است که واقعا به آن نیاز دارد. در واقع وسایل شما دور ریخته نشده است. و به دست شخص دیگری استفاده می‌شود.

4. از وسایلی که ارزش مالی بالایی ندارند به راحتی دل بکنید

وسایلی که از ارزش مالی بالایی برخوردارنیستند و به مرور زمان به ارزش آنها چیزی اضافه‌نمی‌شود را به راحتی دور بریزید. با این کار وسایل بهتر و مناسب‌تری را برای خود تهیه خواهید کرد.

5. از روانشناس کمک بگیرید

ناتوانی شما در دور ریختن وسایل اضافه نشانه هایی از یک مساله روانی می‌تواند باشد. مشورت با روانشناس بسیار حائز اهمیت است. شما برای دل کندن از وسایل اضافه از روانشناس کمک بگیرند، به مرور احساس گناه و استرس پس از دل کندن از وسایل اضافه در شما کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از بدترشدن شرایط حتما درباره بیماری وسواس بخوانید.

داستانی واقعی

آقای گودرزی معلم ریاضی دبیرستان پسرانه بود. زمانی که به روانشناس مراجعه‌کرد همراه با کیسه ای از وسایل و ضبط صدا بود. داستان او از قرار زیر بود.

یکی از روزها هنگام ورود آقای گودرزی به سر کلاس درس، شاهد دعوای دو تا از شاگردانش می‌شود. او برای کمک اقدام به جداکردن آن دو می‌کند. آقای گودرزی شاگردانش را به آرامش و دوستی دعوت می‌کند. اما فردای آن اتفاق، مدیر حکم اخراج و دزدی از شاگردانش را به او می‌دهد!!!

آقای گودرزی بی خبر از همه جا مورد تهمت دزدی و ناسزاگویی نسبت به شاگردش قرار می‌گیرد. او هیچ راهی برای اثبات بی گناهی خود نداشت و نهایتا از مدسه اخراج شد. اسم آقای گودرزی بدنام شد. و به عنوان معلم بی ادب و دزد به طور کل از این شغل کنار گذاشته شد. او بعد از این رخداد هرجامی‌رفت حتی خرید، از اتفاقات فیلم‌می‌گرفت و صداهارو ضبط می‌کرد. ترس از اینکه مبادا دوباره اتفاقی‌بی‌افتد ونتواند آن را اثبات‌کند، سبب ایجاد این رفتار در او شده بود. به مرور آقای گودرزی از تمامی فاکتورها، رسیدها و وسایلی که فکرمی‌کرد روزی نیازمند آن خواهدشد، نگهداری می‌کرد.

آقای گودرزی هنگام صحبت با روانشناس گریه های شدیدی می‌کرد. به اثبات‌نرسیدن کارنکرده سبب ایجاد این احساسات و رفتار در او شده بود. اما مراجعه به روانشناس حال او را بهتر کرد. و در هر بار مراجعه به روانشناس از شدت علائم او کاسته شد.

کلام آخر

با توجه به اطلاعاتی که از مطالعه مقاله بدست‌آوره‌اید، متوجه‌شده‌اید که اختلال‌احتکار با دل نکندن از وسایل اضافه تفاوت هایی دارد. اما موضوع اصلی ما دل کندن از وسایل و راهکارهایی برای آن است. از راهکارهای بالا استفاده کنید اما برای دریافت نتیجه باید شرایط به خصوص شما بررسی شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات روانشناختی ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل کندن از وسایل اضافه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دل کندن از وسایل اضافه | چه وسایلی را دور بریزیم ؟

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : دل کندن از وسایل اضافه , چه وسایلی را دور بریزیم ؟, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 75 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 15:29

رد کردن دعوت در شرایطی سخت خواهد شد که شما با فرد مقابل تعارف داشته باشید! احتمالا برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده که به جایی دعوت شده باشیم. اما هیچ علاقه ای برای حضور به آن موقعیت نداشته باشیم. این مساله آن هم زمانی که با میزبان به شدت رو دربایسی داشته باشیم، توانایی رد کردن دعوت او را دشوار خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که شخصیتی منزوی و خجالتی دارند سخت با این موضوع دست و پنجه نرم خواهند کرد. اما راهکارهایی برای رد‌کردن دعوت با احترام و مودبانه به طرف مقابل وجود دارد. اما اگر توانایی اجرای راهکارهای این مقاله را ندارید، بهترین راه کمک از روانشناس است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟

رد کردن دعوت

گاهی در موقعیتی قرار خواهید گرفت که کسی از شما دعوتی کرده اما شما علاقه ای به رفتن به آن موقعیت ندارید. ولی نمی‌دانید چگونه باید دعوت طرف مقابل را رد کنید. رد کردن دعوت بسته به تیپ شخصیتی شما دارد. برخی از انسان ها به راحتی از کلمه نه استفاده می‌کنند. اما برخی از سر رودربایسی به موقعیت دعوت‌شده بدون علاقه حضور پیدا می‌کنند. اما جدا از شخصیتی که دارید. می‌توانید هنر نه گفتن را برای رد‌کردن دعوت آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نه گفتن کلیک کنید.

آداب صحیح رد کردن دعوت

برای رد کردن دعوت دیگران نیاز به آموزش آداب صحیح دارید. برای اطلاع از آداب صحیح رد کردن دعوت در ادامه همراه ما باشید.

حتما درباره های راه های بهبود مهارت های ارتباطی بخوانید.

1. تشکر کنید

اولین مرحله از آداب صحیح ردکردن دعوت، تشکر است. پس قبل از هر چیز خود را جای درخواست‌کننده بگذارید. هر آدم بالغی می‌داند که احتمالا دعوت او رد خواهد شد. پس یکی از راه ها این‌است که از فرد دعوت کننده تشکر کنید. به او بگویید “ممنون هستم که مرا برای این دعوت انتخاب کرده اید”. تشکر کردن به معنای تایید احساس فرد درخواست کننده است. و باعث ایجاد راحتی در وی می‌شود. در نتیجه به شما شرایط فکر کردن روی پیشنهاد دعوت را خواهد داد.

2. رد کردن دعوت | بررسی پیشنهاد دعوت

از دعوت کننده بپرسید که چقدر برای جواب دادن زمان لازم دارید. فکرکردن به پیشنهاد دعوت به شما این امکان را خواهدداد که جواب آگاهانه و مناسبی بدهید. قبل از اینکه موافقت کنید و یا به سرعت پاسخ “نه”بدهید، درباره پیشنهاد دعوت خوب فکر کنید. درون گراها افرادی‌هستند که ابتدا خوب فکر می‌کنند و سپس پاسخ خواهند داد. اما برونگراها برعکس رفتار خواهند کرد. گاهی بهتراست که خود را جای دعوت‌کننده قرار دهید و به این دعوت به طور منطقی پاسخ دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد برونگرا و درونگرا کلیک کنید.

3. شفاف سازی کنید

رد کردن دعوت بدون هیچ دلیل منطقی احتمالا باعث کدورت ها می شود. با شفاف سازی همدلی طرف مقابلتان را بخرید. شما با توضیح علت رد دعوت، او را متوجه شرایط تان می کنید. با توضیحات تان از قضاوت ها در امان خواهید بود. اما حتما قبل از هر چیز در نظربگیرید که آیا علت شما موجه است؟ در غیر این صورت بهتراست دلیلی موجه حداقل برای خود بیاورید.

4.‎‎ رد کردن دعوت | در جمله بندی خود دقت کنید

وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید باید در جمله بندی خود دقت داشته باشید. محترمانه، با ادب و با احترام درخواست دعوت دیگران را رد کنید. افراد نه تنها به جمله ما، بلکه به طرز رفتار و گفتار، شور و اشتیاق و حرکات بدنی ما نیز پاسخ می‌دهند. رد کردن درخواست نباید منفی باشد! اگر قصد جدی در رد‌کردن دعوت دارید، لبخند بزنید و اینگونه پاسخ دهید.

  • با وجود اینکه خیلی دلم می خواهد به مهمانی تان بیایم. اما من فردا عصر قادر به حضور در مهمانی شما را ندارم.
  • به دلایل (مشغله کاری، فکری و …) توانایی حضور در مراسم شما را ندارم. اما خیلی دوست داشتم میدیدمتون.

برای آشنایی با راه های رفتار در جمع کلیک کنید.

5.‎ تشکر،بررسی، شفاف سازی و پاسخ

4 مرحله قبل که باهم بررسی کرده ایم را برای پاسخ نهایی لازم داریم. وقتی قصد رد کردن دعوت کسی را دارید ابتدا از او تشکر کنید، در مرحله دوم شرایط را بررسی کنید، شفاف سازی کنید و در نهایت پاسخ خود را اعلام کنید. با این کار شما با بهترین نوع برخورد به دعوت کننده نظر خود را اعلام خواهید کرد. نمونه: ممنونم که بنده را برای حضور در مهمانی دعوت کرده اید، اما با توجه به مسائل کاری که برایم پیش آمده، قادر به حضور در مراسم نیستم.

کلام آخر

اگر هر روز توانایی ها و مهارت های خود را افزایش دهید. و برنامه دقیقی برای تمرین نه‌گفتن و رد کردن دعوت به صورت مودبانه داشته باشید. به مرور زمان حتی در کوتاه ترین زمان ممکن، تصمیم درست و مودبانه خود را اعلام خواهید کرد. برای سرعت‌بخشیدن به کسب مهارت ها از روانشناسان و مشاوران حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رد کردن دعوت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رد کردن دعوت | چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : رد کردن دعوت , چطور مودبانه دعوت کسی را رد کنیم ؟, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 85 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 15:26

ترک اعتیاد با متادون یکی از روش های موثر ترکی است که در سال‌های اخیر برای درمان اعتیاد به افیون ها و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود. متادون یک آگونیست کامل اُپیوئید طولانی اثر است که به عنوان دارویی برای کاهش میل به مصرف مواد افیونی (OUD) کاربرد دارد. متادون اثرات و عوارض ترک را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند یک درمان ایمن و موثر در طول مسیر بهبودی به شمار رود. اما برای درمان قطعی به کمک متادون، یک برنامه درمانی جامع شامل رفتار درمانی و مشاوره لازم است. هنگامی که متادون تحت نظارت یک متخصص ترک تجویز و مصرف می‌شود، درمانی بی‌خطر است که می‌تواند به افراد وابسته به مواد افیونی مختلف از جمله هروئین کمک کند.

منبع: ترک اعتیاد با متادون

متادون چه نقشی در برنامه ترک دارد؟
متادون دارویی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی(OUD) و همچنین برای مدیریت درد تایید شده است. زمانی که متادون طبق برنامه‌ای تجویز مصرف شود، ایمن و موثر است. متادون به افراد کمک می‌کند تا به بهبودی دست یابند و آن را حفظ کنند و زندگی فعال و معنادار را به دست آورند. اما همچنان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشد. متادون باید به عنوان یکی از اجزای یک برنامه درمانی جامع که شامل مشاوره و سایر درمان‌های سلامت رفتاری است برای ارائه رویکردی کامل به بیماران ارائه شود. و تنها زمانی که درمانگر لازم دانست شروع به مصرف شود. برای آشنایی بیشتر و دریافت خدمات ترک متادون کلیک کنید.

ترک اعتیاد با متادون
بیمارانی که برای درمان OUD از متادون استفاده می‌کنند، باید این دارو را زیر نظر پزشک دریافت کنند. مصرف روزانه آن به صورت مایع، پودر و دیسکت موجود است. مدت زمان دریافت درمان با متادون و دوز مناسب در درمان برای هر مراجع متفاوت است. ماندگاری متادون نسبت به سایر مواد افیونی بیشتر است (معمولاً بین 24 تا 36 ساعت) و یک دوز روزانه برای درمان موثر کافی است. اولین مرحله بهبودی بیماران بر یافتن دوز ایده‌آل متمرکز خواهد بود. سپس ممکن است بر جنبه‌های رفتاری درمان اعتیاد تمرکز کنند.

با توجه به انتشارات مؤسسه ملی سوء مصرف مواد، اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر: راهنمای پژوهشی (نسخه سوم)، طول درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد (در بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود). بیماران باید با درمانگر خود همکاری داشته باشند تا به تدریج دوز متادون را کاهش دهند تا از علائم قطع دارو جلوگیری شود.

یکی از مراکز معتبر در تهران که خدمات ترک اعتیاد ارائه می‌دهد مجموعه ذهن نو است. در این مجموعه متخصصان ترک اعتیاد به طور کامل به شما خدمات درمانی و ترک ارائه می‌دهند.

تاثیر متادون در برنامه ترک اعتیاد
متادون برای ترک اعتیاد به مواد افیونی، علائم ترک را مدیریت می‌کند و با تغییر گیرنده‌های مواد افیونی در مغز به تسکین عطش مصرف مواد مخدر کمک می‌کند. این گیرنده‌ها همان گیرنده‌هایی هستند که به سوء مصرف مواد افیونی از جمله هروئین و مورفین پاسخ می‌دهند. با این تفاوت که متادون این گیرنده‌ها را اشغال، تحریک و فعال می‌کند، اثرات آن طولانی‌تر است و احساس سرخوشی ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر، نیاز بدن شما به مواد افیونی را بدون خطرات مرتبط با سوء مصرف برآورده می‌کند. این اثر آن را در پیشگیری از عوارض جسمی دردناک ترک مواد افیونی مفید می‌کند. هوس‌ها و عطشی که اغلب منجر به برگشت به مصرف می‌شود را کاهش می‌دهد و شانس موفقیت در ترک اعتیاد را افزایش می‌دهد.

برخی از بیماران ممکن است نگران جایگزینی یک وابستگی به مواد افیونی با دیگری باشند، اما اینطور نیست. متادون یک درمان پزشکی است که به بازگرداندن تعادل به بخش‌هایی از مغز که تحت تأثیر وابستگی به مواد افیونی قرار گرفته‌اند کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا زمان کافی برای بهبودی داشته باشید.

حقایقی در مورد ترک اعتیاد با متادون
متادون به عنوان یک درمان ایمن هر ساله، جان بسیاری از افرادی را که با اعتیاد به مواد افیونی مبارزه می‌کنند، نجات می‌دهد. علاوه بر این، متادون به بسیاری از بیماران کمک کرده است تا بهبود یابند و زندگی کامل و سالمی داشته باشند. طبق نتایج یک تحقیق، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در افرادی که متادون دریافت می‌کردند نسبت به افرادی که متادون دریافت نمی‌کردند 59 درصد کاهش یافته بوده. همچنین مراجعانی که متادون مصرف می‌کردند 33 درصد کمتر آزمایش‌های دارویی مثبت تریاک داشتند و همچنین بیش از چهار برابر بیشتر احتمال داشت که تحت درمان باقی بمانند. تحقیق دیگری نشان داد که متادون در کاهش مصرف هروئین، اقدامات تزریقی و بهبود عملکرد اجتماعی و علائم فیزیکی موثر است.

ایمنی ترک اعتیاد با متادون
زمانی که متادون طبق تجویز یک متخصص پزشکی مصرف شود، بی‌خطر و موثر است و می‌تواند یک شکل موفقیت آمیز از درمان با کمک دارو باشد. با این حال، امکان استفاده نادرست را به همراه دارد. برای جلوگیری از این مشکل، باید حداقل یک بار در روز با متخصص ترک اعتیاد با متادون در یک مرکز درمانی یا کلینیک در مورد دوز مصرف، دستورالعمل‌های مناسب، وضعیت روحی و جسمی صحبت نمایید.

دوز دارو در روش ترک اعتیاد با متادون به طور خاص برای هر بیمار طراحی شده است و هرگز نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا به دیگران داده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که متادون را در خانه مصرف می‌کنند و نیازی به مصرف دارو تحت نظارت مستقیم ندارند، بسیار مهم است. بیماران باید سابقه سلامت کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت به اشتراک بگذارند تا از استفاده ایمن از دارو اطمینان حاصل کنند.

عوارض جانبی احتمالی ترک اعتیاد با متادون
اکثر کسانی که عوارض جانبی متادون را تجربه می‌کنند، آن را خفیف گزارش می‌کنند. عوارض جانبی متادون حتما باید با پزشک یا مشاور در میان گذاشته شود. تنظیم دوز می‌تواند در مدیریت این علائم کمک کننده باشد.

درمان با متادون ممکن است نیاز به تغییرات متعدد برای یافتن دوز صحیح داشته باشد. بررسی تداخلات آن با سایر داروها و اقدامات احتیاطی برای بیماران از دیگر اقدامات ضروری است. برای جلوگیری از تداخلات ناخواسته، لازم است حتما در مورد سایر داروهایی که استفاده می‌کنید به درمانگر خود اطلاع دهید.

برخی از داروها ممکن است با متادون تداخل داشته باشند و باعث ناراحتی قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌مانند. مصرف متادون طبق تجویز و تحت نظر پزشک، خطر عوارض جانبی را کاهش داده و به پیشرفت در درمان کمک می‌کند.

عوارض جانبی متادون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی قراری
    حالت تهوع یا استفراغ
    تنفس آهسته
    خارش پوست
    عرق کردن شدید
    یبوست
    مشکلات جنسی
    علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا
    سردرد
    افزایش وزن
    اختلالات خواب
    نوسانات خلقی
    مشکلات تنفسی یا تنفس کم عمق
    احساس سبکی سر یا غش
    کهیر یا بثورات، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
    درد قفسه سینه
    ضربان قلب تند یا تپش قلب
    توهم یا گیجی

عوارض جانبی را باید جدی گرفت، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی باشد. درصورت مشاهده این عوارض باید مصرف متادون را قطع کرده و فورا با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرید.

نکات خواندنی درباره متادون
هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه در زمان‌های تجویز شده مصرف کنید. اگر یک دوز فراموش شد، یا اگر احساس کردید که موثر نیست، دوز اضافی متادون مصرف نکنید.

هنگام مصرف متادون الکل مصرف نکنید.

مراقب رانندگی یا کار با ماشین آلات همزمان با مصرف متادون باشید.

در صورت مصرف بیش از حد متادون یا مشکوک به مصرف بیش از حد با 115 تماس بگیرید.

با نگهداری آن دور از دسترس، از بلع تصادفی کودکان و حیوانات خانگی جلوگیری کنید.

متادون را در دمای اتاق و دور از نور نگهداری کنید.

متادون خود را با کسی به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابهی داشته باشد یا از شرایط مشابه رنج میبرد.
هرگز به جای متادون خودسرانه داروهای مشابه مثل ترامادول و یا برعکس مصرف نکنید. در صورت اعتیاد به این دارو، حتما درباره ترک ترامادول به متخصص مراجعه کنید.

نکته پایانی
بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای و درمان اعتیاد به مواد افیونی باشید. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان بتوانید وابستگی به مواد افیونی را در مراحل اولیه درمان کنید، میتوانید میزان آسیبی که سوء مصرف مواد افیونی میتواند به بدن وارد کند را به حداقل برسانید. حتی اگر کسی فکر نمی‌کند که به مواد افیونی وابسته شده است، یک برنامه درمانی می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن یا توسعه بیشتر این مشکل کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترک اعتیاد با متادون

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : ترک اعتیاد با متادون, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 70 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 15:19

برترین‌ها: افسردگی پدر و مادر یکی از شایع ترین اختلالات در خانواده است. والیدنی که افسردگی دارند زندگی خوبی برای فرزندانشان فراهم نمی‌کنند. اگر خودتان مادر یا پدر افسرده هستید و به دنبال راه چاره با این مقاله رو به رو شده اید تبریک می‌گویم. بینش از رفتار خود نشان از آگاهی شما است. نوع رفتار شما روح و روان فرزندتان را شکل می‌دهد. نوع رفتار والدین از اهمیت زیادی برای رشد و تربیت فرزند برخوردار است. والدینی که افسردگی دارند از توجه، تربیت، آشپزی و بازی با فرزندان لذت نمی‌برند. برای کمک به خود و فرزندتان از روانشناس کمک بگیرید. در ادامه در رابطه با علل، نشانه، پیامد و راهکارهای افسردگی پدر و مادر توضیح داده ایم.

منبع: نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟

افسردگی پدر و مادر

پدر و مادر بودن یکی از سرسخت ترین شغل های دنیا است. مادران و پدران زیادی هستند که دلایل متفاوتی برای حال بد خود دارند. فرزندان مادر و پدری سالم برای رشد، شکل گیری شخصیت و تربیت لازم دارند. مادرانی که افسرده هستند، یک مادر سالم برای رشد و تربیت فرزند نیستند. پدران زیادی نیز وجود دارند که از افسردگی رنج می‌برند. اما تاثیر افسردگی مادر بر رشد و تربیت فرزند بیشتر از پدر است. مادران وقت بیشری با فرزندان می‌گذرانند و همین وقت گذاشتن نیازمند انرژی و حوصله فراوان است. انرژی و حوصله مادر نه تنها برای رشد و تربیت فرزند، بلکه برای گرمای خانه و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است. درمان افسردگی پدر و مادر بهترین کمک به رشد و تربیت فرزند است.

علل افسردگی مادر و پدر

افسردگی در پدر و مادر علل مختلفی از جمله منابع اجتماعی و اقتصادی، ژنتیک و مشکلات شغلی دارد. اما در جنس زن و مرد علل ها متفاوت خود را نمایان می‌کند. در ادامه در رابطه با علل افسردگی مادر و پدر به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

علل افسردگی مادر

  • افسردگی پس از زایمان
  • مشکلات زناشویی
  • افسردگی پیش از قاعدگی
  • تجربه تلخ کودکی
  • مشکلات والدین
  • اختلال از کودکی
  • افسردگی والدین

علل افسردگی پدر

  • اختلال از کودکی
  • فشار اقتصادی
  • افسردگی والدین
  • مسکلات زناشویی
  • تجربه تلخ کودکی
  • مشکلات والدین

نشانه های افسردگی مادر و پدر

برخی نشانه های افسردگی در پدر و مادر یکسان است. مانند تحریک پذیری، غم، ناراحتی، ناامیدی، تغییرات در وزن، ناتوانی در تمرکز، تغییر در ریتم خواب، تغییر در خلق و خو، بی میلی نسبت به فعالیت های مورد علاقه گذشته، افکار خودکشی، بی انگیزگی و بی انرژی بودن.

افسردگی در پدر و مادر با تفاوت هایی دارد. در صورتی که علائم را به مدت حداقل 2 هفته دارا بودید. برای سلامت روان فرزندتان به یک روانشناس و متخصص مراجعه کنید. که در ادامه جداگانه توضیح داده ایم.

نشانه های افسردگی مادر

نشانه‌های افسردگی مادر عبارت است از.

  • نیاز به تنهایی و خلوت
  • کمبود اعتماد به نفس
  • ناتوانی در نظم و تربیت فرزندان
  • بی علاقگی به آشپزی
  • ناتوانی در روابط جنسی
  • پرخوری یا بی اشتهایی

نشانه های افسردگی پدر

نشانه های افسردگی پدر عبارت است از.

  • احساس ناامیدی
  • پرخاشگری
  • عصبانیت
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • کم به منزل می‌آید
  • کم صحبت می‌کند
  • دوری از اجتماع
  • دوری از مهمانی ها
  • رفتارهای آسیب زا به خود
  • روابط جنسی متعدد

تاثیراتی که پدر و مادر افسرده بر فرزند خود می‌گذارند

پدر و مادران افسرده تاثیرات مخربی بر رشد و سلامت روان فرزندان خود می‌گذارند. در ادامه تاثیرات افسردگی پدر و مادر بر فرزند را اشاره کرده ایم که عبارتند از.

افسردگی: افرادی که پدر و مادر افسرده دارند با احتمال بیشتری به افسردگی دچار می‌شوند. با مشاهده رفتار پدر و مادر آموزش می‌بینند که چگونه رفتار کنند و همین امر باعث افسردگی در فرزندان می‌شود.

بی توجهی: پدرانی که افسردگی دارند بیشتر به فرندانشان بی توجهی می‌کنند. عمده بی‌توجهی پدران، توجه نکردن به نیازها و صحبت های فرزندشان است. به همین دلیل فرزندان به دنبال افرادی می‌رود که توجه را دریافت کنند.

اختلالات روانی: پدر و مادران افسرده با تربیت نادرست باعث بروز انواع اختلالات در فرزنشان می‌شوند. اگر خود افراد نشانه های زمینه ای داشته باشند به اختلالات گوناگونی مبتلا می‌شوند. اختلالات روانی تا بزرگسالی همراه فرزندتان خواهد بود.

اختلال شخصیت وابسته: افرادی که والدینی افسرده دارند حس طرد شدگی و بی اهمیتی را از خانواده دریافت کرده اند. همین رفتار باعث وابستگی در فرزند می‌شود. این فرزندان در آینده به دنبال توجه و وابستگی شدید به فرد مورد علاقه شان هستند.

خلل در روابط اجتماعی: افرادی که با پدر و مادر افسرده بزرگ می‌شوند. چون خانواده ها با دیگران ارتباط ندارند و منزوی هستند روش چگونگی ارتباط با جوامع را نمی‌دانند. عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد به شدت کاهش می‌یابد.

مواد مضر و خطرناک: این افراد با وجود پدر و مادر افسرده به مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی روی می‌آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره خانواده کلیک کنید.

راهکار برای افسردگی پدر و مادر

اگر به فکر سلامت روان و رشد شخصیت مناسب فرزندتان هستید. راهکارهای زیر را انجام دهید. این راهکارها به شما پدر و مادر آگاه کمک بزرگی می‌کند.

۱. فعالیت کنید.

به دنبال فعالیت هایی باشید که به شما حال خوب و شادی را هدیه دهد. خود را سرگرم و مشغول کارهایی شوید که هورمون های شادی را در بدن شما ترشح کند. برای کاهش علائم افسردگی خودتان اقدام کنید.

۲. در رابطه با خلق و خوی خود با فرزندتان صحبت کنید.

تغییرات خلقی شما باعث وحشت فرزند می‌شود. زمانی که شما با تغییرات خلقی خود فرزندتان را آگاه می‌کنید. او آمادگی لازم را برای برخورد با شما پیدا می‌کند.

۳. با فرزندتان بازی کنید.

زمانی را برای بازی با فرزندتان صرف کنید. احساس اینکه والدین به فرزند خود اهمیت می‌دهند برای خانه شما سرشار از توجه و اهمیت است. به فرزندتان اجازه بازی با همسالانش را بدهید.

۴. برای درمان اقدام کنید.

افسردگی مادر و پدر صدمه های روحی و جسمی زیادی به فرزند می‌زند. والدین آگاه و با اهمیتی که افسردگی دارند. به سرعت به درمانگر مراجعه می‌کنند تا آسیب های جدی به فرزندشان وارد نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر

افسردگی پدر و مادر لطمه های بدی به سلامت روان فرزندان وارد می‌کند. والدین بی حوصله و خانه پر از تنش را هیچ فرزندی دوس ندارد. بچه هایی که والدین بی توجهی دارند به دنبال توجه از دیگران هستند. برای جلوگیری از این رفتار فرزندانتان اقدام به درمان کنید. مرکز مشاوره ذهن نو خدمات تلفنی و حضوری به شما مراجعان عزیز ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر شماره تلفن درج شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پدر و مادر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۳۶۰ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : نحوه درمان افسردگی پدر و مادر چگونه است ؟, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 72 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 15:16

ترس از جدایی از عشق یا به هم خوردن رابطه می‌تواندیک آدم بزرگسال و بالغ را ملزم به ادامه رابطه‌ای آسیب زا نماید. علاوه بر عوامل درونی، عوامل بیرونی و تفکرات مربوط به زمان ازدواج، چشم و هم چشمی‌ها، مشکلات مالی و …. می‌تواند مزید بر علت این ترس باشد. اما مساله هر چه که باشد، می‌توانید با بالابردن آگاهی خود راه حلی مناسب پیدا نمایید. عدم توجه به این ترس موجب انتخاب‌های غلط و از دست رفتن زمان می‌شود. می‌توانید با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر رابطه خود را چکاپ نمایید.

منبع: ترس از جدایی از عشق

ترس از جدایی

ترس از جدایی در پی وابستگی عاطفی ایجاد می‌شود. این نوع ترس امکان تبدیل به اختلال را نیز دارد. افراد دچار ترس از دست دادن عشق یا جدایی گاه رفتارها و تصمیمات نامناسبی را در پیش می‌گیرند. پس شما همواره باید در رابطه‌تان حدود این نوع ترس را بسنجید. بدین ترتیب قادر به حفظ رابطه‌ای سالم خواهید بود.

آیا ترس از جدایی و از دست دادن عشق یک اختلال است؟

ترس از جدایی از عشق نوعی احساس ترس و اضطراب افراطی نسبت به دور شدن از شریک عاطفی است که منجر به بروز رفتارهای ناسازگارانه نظیر مراقبت‌های افراطی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : نشانه های عشق اشتباه

 

کسانی که دچار این ترس هستند از نگاه متخصصان تشخیص اختلال اضطراب جدایی را دریافت می‌کنند. این اختلال در گذشته تنها برای کودکان مطرح می‌شد. اما امروزه برای بزرگسالان نیز در نظرگرفته می‌شود. در اختلال اضطراب جدایی نگرانی بسیار مفرط نسبت به از دست‌دادن عزیزان وجود دارد. این از دست‌دادن که می‌تواند در قالب مرگ، طلاق و یا پایان‌دادن به یک رابطه عاشقانه اتفاق بیافتد و علائم اضطرابی شدیدی را پدید نماید و عملکرد او را در حوزه‌های مختلف زندگی کاهش می دهد. ما در ادامه بیشتر با علائم این اختلال آشنا خواهید شد.

علائم ترس از جدایی و از دست دادن عشق

براساس آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی انجمن روان پزشکان آمریکا کسانی که در بزرگسالی دچار اختلال اضطراب جدایی هستند و به طور اختصاصی ترس از جدایی در رابطه را تجربه می‌کنند، مجموعه‌ای از علائم زیر را بروز خواهند داد:

  • تجربه پریشانی مفرط و غیرمعمول هنگام جدایی از شریک عاطفی
  • داشتن نگرانی مفرط درباره اینکه اگر شریک عاطفی‌اش را تنها بگذارد او دچار مشکل یا آسیب خاصی شود.
  • ترسیدن از تنها شدن
  • تجربه علائم جسمانی مرتبط با اضطراب هنگام جدایی از معشوق ( نظیر تپش قلب، بالا رفتن سرعت تنفس، لرزش دست و …)
  • داشتن نگرانی مفرط هنگام تنها بودن
  • دائما نیاز دارد که بداند همسر یا شریک عاطفی اش در هر لحظه کجاست و چه می‌کند.
  • این علائم دست کم به مدت 6 ماه مشاهده می‌شود.
  • به دلیل علائم اختلال اضطرب جدایی در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر تحصیلی، شغلی و خانوادگی دچار افت عملکرد می‌شود.

علل دچار شدن به ترس از جدایی از عشق

تجربه اضطراب جدایی در دوران بزرگسالی می‌تواند از رفتار والدین در گذشته، مسائل مربوط به دوران کودکی یا تجربیات ناخوشایند از رابطه عاطفی قبلی نشات بگیرد. همچنین این مشکل ممکن است علامتی از یک اختلال روان شناختی دیگر باشد. برای مثال کسانی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند یا کسانی که به مشکلات هذیانی دچار شده‌اند، احتمالا در کنار علائم اصلی اختلال نشانه‌هایی از اضطراب جدایی را نیز نشان دهند.

 

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

 

طبق بررسی‌ها بطور کل زنان و کسانی که در کودکی تجربه هرگونه سوء رفتار راداشته‌اند. یا کسانی که در کودکی یک غم بزرگ مثل از دست دادن عزیزان را تجربه کرده‌اند. بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل هستند.

روش های درمان ترس از جدایی در رابطه عاشقانه

متخصصان حوزه سلامت روان اضطراب جدایی در بزرگسالان را به دو روش رواندرمانی و دارودرمانی، درمان می‌کنند. در ادامه به توضیح هریک از آن ها پرداخته‌ایم. برای آن که بتوانید یک رابطه به درستی تمام کنید، مقاله کات کردن رابطه را مطالعه نمایید.

روان درمانی

برای درمان انواع اختلالات اضطرابی در قدم اول رواندرمانی توصیه می‌شود. روان درمانی روشی گفتگو محور است و درمانگر برای اجرای آن می‌تواند از رویکردهای مختلفی استفاده کند. از بین این رویکردها (روانکاوی، روان تحلیلی، درمان‌های رفتاری و شناختی رفتاری) پژوهش‌ها نشان می‌دهند که درمان شناختی رفتاری بیش از همه در بهبود علائم اختلال اضطراب جدایی موثر هست.

در این رویکرد هدف درمانگر این‌است که افکار و رفتارهایی که منجر به تشدید اضطراب جدایی می‌شوندرا شناسایی کند. سپس به کمک خود مراجع این افکار و رفتارها مورد اصلاح قرار می‌گیرند. درمان شناختی رفتاری برای اضطراب جدایی در قالب جلسات فردی و یا گروهی اجرا می‌شود و در هر دو صورت جهت بهبود علائم اضطرابی موثر است.

دارو درمانی

در برخی شرایط نظیر زمانی که علائم اضطرابی بسیار شدید و حاد است، احتمالا روانشناس مراجع را به یک پزشک ارجاع می‌دهد تا برای او داروهای ضداضطرابی تجویز کند. با این حال توجه به این نکته حائز اهمیت‌است که داروهای ضد اضطرابی راه حلی پایدار برای بهبود اختلال اضطراب جدایی و ترس از دست دادن عشق نیستند.

در نتیجه باید برای بهبود این مشکل حتما از خدمات رواندرمانی کمک بگیرید. نکته بسیار مهم دیگر این‌است که بسیاری از داروهای ضداضطرابی اعتیادآور بوده و هرگز نباید به طور خودسرانه مصرف شوند. در نتیجه هرگز بدون مشورت با پزشک از آن‌ها استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ترس از جدایی از عشق می تواند ریشه در مشکلات کودکی داشته باشد؟

بله، تجربه از دست دادن عزیزان در دوران کودکی نظیر مرگ مادر یا سایر اعضای خانواده یا تجربه هرگونه سوء استفاده و آزار در این دوران می‌تواند در بروز اختلال اضطراب جدایی نقش داشته باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از جدایی از عشق

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : ترس از جدایی از عشق, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 75 تاريخ : سه شنبه 27 دی 1401 ساعت: 14:49

شوهرم برام وقت نمیذاره ! این مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها آن را مطرح می‌کنند. در یک رابطه عاطفی ما بیشتر از هر چیز به دنبال محبت و توجه طرف مقابل هستیم. اما رابطه‌هایی نیز وجود دارند که در آنها به هر دلیلی این انتظار برآورده نمی‌شود. در چنین شرایطی احتمالاً شما احساس می‌کنید که ارزشی برای طرف مقابل ندارید؛ و این می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است که برای تغییر اوضاع کاری انجام بدهید. اما در چنین شرایطی رفتار درست کدام است؟ بسیاری از خانم‌ها جوابی برای این سؤال پیدا نمی‌کنند؛ و همین موضوع می‌تواند شرایط رابطه شما را بدتر از قبل کند. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به مشکلاتی که بی‌توجهی به همراه می‌آورد و راهکارهای آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: شوهرم برام وقت نمیذاره | پسری که برات وقت نمیذاره

شوهرم برام وقت نمیذاره

همه ما در یک رابطه عاطفی به توجه و محبت طرف مقابل نیاز داریم. هیچ‌کس از اینکه در رابطه‌ای باشد که موردتوجه قرار نگیرد خوشحال نخواهد بود. این موضوع به‌خصوص برای خانم‌ها حساس‌تر است. شاید دلیل این موضوع اهمیتی باشد که زنان برای احساسات قائل هستند. یا شاید بتوان گفت که خانم‌ها به‌طورکلی به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. به‌هرحال دلیل این ماجرا هرچه که باشد بی‌توجهی آقایان می‌تواند یک رابطه را در معرض خطرات جدی قرار بدهد. بیماری‌های روحی در خانم‌ها، ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس، مشکلاتی مانند خیانت یا حتی پایان یافتن یک رابطه از جمله پیامدهایی هستند که می‌توانند در این شرایط اتفاق بیفتند. به همین خاطر شاید بهتر باشد اطلاعات خود را راجع به این موضوع و کارهایی که می‌توانیم برای آن انجام بدهیم بالا ببریم. در این صورت شاید بتوانیم رابطه را از این مشکلات جدی دور نگه داریم.

چرا شوهرم برام وقت نمیذاره ؟

اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد می‌تواند با توجه به شرایط زندگی، شخصیت طرف مقابل و همین‌طور نیازها و خواسته‌های شما دلایل مختلفی داشته باشد. ما نمی‌توانیم بگوییم که همه دلایل این مشکل را می‌شناسیم. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانیم راجع به آنها صحبت کنیم را در ادامه مطرح کرده‌ایم. توجه کردن به این دلایل می‌تواند در پیداکردن راهکار مناسب نیز به شما کمک کند. بعضی از مهم‌ترین دلایل این مشکل عبارتند از:

درگیری‌های فکری

اگر همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد ساده‌ترین دلیل آن این است که ذهنش درگیر است. مدیریت‌کردن یک خانواده و کنار آمدن با مشکلاتی که هر روز در زندگی هرکدام از ما پیش می‌آیند کار آسانی نیست. این شرایط می‌تواند ذهن همسر شما را درگیر خودش کند. با توجه به اینکه ظرفیت ذهنی همه ما محدود است، طبیعتاً وقتی ذهن همسرتان درگیر مشکلات شده باشد توانایی کمتری برای رسیدگی به شما خواهد داشت.

برای آشنایی با راه های خوشحال کردن مردان بخوانید.

شوهرم برام وقت نمیذاره | تربیت‌های اشتباه

حتماً شما هم این را شنیده‌اید که می‌گویند مرد باید جدی باشد. یک تصور اشتباه در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد و آن این است که مردان نباید محبت و احساس خود را به زبان بیاورند. شاید همسر شما نیز از آن دسته افرادی باشد که این باور را در خانواده خود یاد گرفته است. پس قبل از متهم کردن همسرتان به خانواده او و رابطه پدر و مادرش نگاه کنید. این رابطه به‌خوبی به شما نشان خواهد داد که همسرتان در طول سال‌های کودکی و جوانی چه چیزی را از پدر و مادرش یاد گرفته است.

مشکلات رابطه عاطفی

گاهی اوقات و به‌خصوص در زمان‌هایی که دور شدن شما و همسرتان از یکدیگر به‌تدریج اتفاق افتاده باید مشکل اصلی را در رابطه عاطفی‌تان پیدا کنید. دلخوری‌ها و ناراحتی‌هایی که به‌مرورزمان در یک رابطه پیش می‌آیند و شاید هرگز هم از آنها صحبتی نکرده باشیم می‌توانند دلیلی برای بی‌توجهی همسران به یکدیگر باشند.

شوهرم برام وقت نمیذاره | شما درگیر مرور زمان شده‌اید

آیا هنوز هم همه چیز بین شما مثل روزهای اول است؟ خیلی از خانم‌ها و آقایان پس از اینکه ازدواج می‌کنند و با گذشت زمان درگیر روزمرگی و یکنواختی می شوند. در این شرایط هرکدام از آنها به این خاطر که خیالش از این جنبه زندگی راحت شده به سراغ بخش‌های دیگری از زندگی‌اش خواهد رفت. در حقیقت می‌توانیم بگوییم که مرور زمان یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌ها برای یک زندگی مشترک است. پس اگر شما نیز احساس می‌کنید که درگیر این مشکل شده‌اید بهتر است برای تغییر شرایط فکری بکنید.

شوهرم برام وقت نمیذاره | راهکارها

مشکلات رابطه‌تان را برطرف کنید

قبل از اینکه هر کاری بکنید کمی به رابطه عاطفی و همین‌طور رفتارهای خودتان نگاه کنید. آیا چیزی در این میان تغییر کرده است که باید آن را سر جای خودش برگردانید؟ بسیاری از مواقع اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد به این خاطر است که دلخوری‌هایی در رابطه عاطفی شما پیش آمده و شما را از یکدیگر دور کرده است. پس در اولین قدم با دقت رابطه را بررسی کرده و به دنبال راهکارهایی برای بهتر کردن شرایط باشید.

با همسرتان صحبت کنید

یک راه‌حل ساده برای تغییر شرایط این است که با همسرتان صحبت کنید. ناراحتی خود و آنچه را به آن نیاز دارید در یک فرصت و شرایط مناسب بیان کنید. سپس با کمک هم راه‌حلی برای تغییر وضعیت پیدا کنید. یادتان باشد که در صحبت با همسرتان اولاً زمان و مکانی را در نظر بگیرید که او نیز در آن راحت باشد. ثانیاً اگر می‌خواهید به نتیجه برسید غرزدن و متهم کردن طرف مقابل را کنار بگذارید. شما تنها باید راجع به احساس و ناراحتی خود صحبت کرده و از او بخواهید که در این شرایط به شما کمک کند.

حتما هر دو درباره نحوه وقت گذاشتن برای همسر را بخوانید.

وارد دنیای همسرتان بشوید

همیشه هم نباید دنبال این باشیم که دیگران کاری برای تغییر شرایط انجام بدهند. گاهی اوقات بهتر است تغییر را از خودتان شروع کنید. سعی کنید دنیا را از دریچه دید همسرتان ببینید و خودتان را به او نزدیک کنید. برای مثال در علاقه‌مندی‌های او شرکت کنید. اگر همسرتان دوست دارد زمانش را به تماشای مسابقه فوتبال بگذراند شاید بهترین راه این باشد که شما نیز در کنارش این مسابقه را تماشا کنید. یا وقتی او از سرکار می‌آید بپرسید که روز خود را چگونه گذرانده است. با این راهکار ساده شما می‌توانید فاصله‌هایی که با همسرتان دارید را کنار بگذارید و خاطرات مشترکی با یکدیگر بسازید.

برای درک بهتر حتما درباره نحوه صحیح رفتار با همسر را بخوانید.

برنامه‌ریزی کنید

یادتان باشد که هیچ تغییری در رفتار هیچ‌کدام از ما ناگهانی و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. پس اگر می‌خواهید همسرتان را تبدیل به فردی کنید که برایتان وقت می‌گذارد برای این کار نیاز به صبر و برنامه‌ریزی خواهید داشت. برنامه شما می‌بایست با توجه به مقدار فاصله‌ای که از همسرتان دارید و میزان توجه او به خانواده تنظیم شود. برای مثال گاهی اوقات می‌توانید از او بخواهید که در آخر هفته باهم به یک پیاده‌روی عصرانه بروید. اما گاهی اوقات لازم است اولین هدفتان را یک گفت‌وگوی چنددقیقه‌ای در پایان روز قرار دهید.

شرایط را درک کنید

همان‌طور که گفتیم خیلی از مواقع اینکه همسرتان نمی‌تواند برای شما وقتی بگذارد به دلیل درگیری‌های فکری است که دارد. در چنین شرایطی شما به‌عنوان همسر باید بتوانید شرایط را درک کنید. به‌جای اینکه رفتار منفی با او داشته باشید سعی کنید فضای آرامش و محبت را در خانواده ایجاد کنید. مطمئن باشید که این کار شما از چشم همسرتان پنهان نخواهد ماند و تأثیر بسیاری در بهترشدن شرایط زندگی شما خواهد داشت.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

اینکه همسرتان برای شما وقت نمی‌گذارد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. شاید شما راه‌های ارتباط با جنس مخالف را بلد نیستید؛ شاید مشکلاتی در زندگی عاطفی و جنسی شما وجود دارد؛ یا حتی شاید همسرتان درگیر بیماری‌های روحی شده باشد. برای بررسی هرکدام از این دلایل و همین‌طور پیداکردن راه مناسب برای مبارزه با آن شما به کمک یک متخصص نیاز دارید. به همین خاطر شاید یکی از بهترین کارها در شرایطی که دارید این باشد که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین علاوه بر کمک به شما برای تغییر شرایط، همراهی‌تان خواهند کرد تا سلامت روان خود را نیز حفظ کنید. به‌علاوه اگر روان‌شناس به این نتیجه برسد که رفتار همسرتان به هر دلیلی قابل تغییر کردن نیست به شما کمک خواهد کرد تا یک تصمیم جدی برای زندگی و رابطه عاطفی خود بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهرم برام وقت نمیذاره می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا اینکه همسرم برای من وقت نمی‌گذارد نشانه‌خیانت است؟

بی‌توجهی مردان به خانم‌ها می‌تواند هزاران دلیل داشته باشد که یکی از آنها نیز خیانت است. به همین خاطر درعین‌حال که جایی برای نگرانی راجع به خیانت وجود ندارد اگر نشانه‌های دیگری نیز این موضوع می‌بینید شاید بهتر باشد کمی جدی‌تر به رابطه‌تان فکر کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: شوهرم برام وقت نمیذاره | پسری که برات وقت نمیذاره

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : شوهرم برام وقت نمیذاره , پسری که برات وقت نمیذاره, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 76 تاريخ : سه شنبه 27 دی 1401 ساعت: 14:46

ترس از مکان های بسته نوعی هراس یا فوبیاست. که در طبقه بندی اختلالات روان پزشکی به عنوان یک اختلال اضطرابی شناخته می شود. افراد مبتلا به این اختلال هنگامی که در مکان های بسته نظیر هواپیما، سینما، آسانسور و صف های شلوغ قرار می گیرند. ترس یا اضطراب چشمگیری را از خود بروز می دهند. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل بروز و روش های درمان ترس از مکان های بسته پرداخته ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

منبع: ترس از مکان های بسته

آیا ترس از مکان های بسته یا کلاستروفوبیا اختلال است؟

برخی افراد از قرار در فضاهای بسته یا تنگ احساس ناراحتی می‌کنند. و در این شرایط ترس و اضطراب به سراغ‌شان بیاید. این مسئله از نظر متخصصان سلامت روان زمانی به عنوان یک اختلال اضطرابی در نظر گرفته می‌شود. که اضطراب فرد با تهدید موجود در موقعیت، تناسبی نداشته باشد. و موجب بروز اختلالاتی در عملکرد فرد گردد. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های اختلال کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته

ترس از مکان های بسته که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام کلاستروفوبیا شناخته می‌شود. وضعیتی است که در آن فرد هنگام ماندن در فضاهای تنگ، بسته و شلوغ مضطرب شده و ترس قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. به طور کلی از جمله علائمی که فرد در اختلال کلاستروفوبیا تجربه می‌کند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس اضطراب و ترس شدید هنگام ماندن در موقعیت‌های بسته نظیر آسانسور، هواپیما، سینما و ..
  • تلاش برای اجتناب از بودن در فضاهای بسته
  • بروز علائم جسمانی مرتبط با استرس هنگام ماندن در مکان‌های بسته نظیر تپش قلب، سرگیجه، افزایش سرعت تنفس، تعریق، لرزش، حالت تهوع، دل درد و…
  • فرد به خاطر ابتلا به کلاستروفوبیا دچار محدودیت‌هایی در زندگی روزمره می‌شود و عملکردش روزمره‌اش مختل می‌گردد.
  • ترس از خفه شدن
  • تمایل شدید برای رفتن به مکان های باز
  • احساس گرما
  • بی اختیاری ادراری

علت ترس از مکان های بسته

تاکنون مطالعات بی‌شماری در زمینه علل دچار شدن به انواع فوبیا از جمله ترس از مکان های بسته انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند در این مشکل نقش داشته باشند. برای مثال پژوهشگران یک ژن به نام GPM6A کشف کرده‌اند که می‌تواند در بروز علائم فوبیای اختصاصی سهم داشته باشد.

همچنین مشاهدات بالینی نشان می‌دهند که اکثر ترس‌های شدید ریشه در تجربیات ناخوشایند کودکی دارند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ترس‌ها می‌توانند از طریق مشاهده نیز منتقل شوند. از همین رو افرادی که اطرافیان‌شان دچار نوعی فوبیا هستند، بیش از دیگران این مشکلات را گزارش می‌دهند. علل بروز این اختلال را در ادامه اشاره کرده ایم.

  • غرق شدن
  • گیر کردن در یک مکان بسته
  • گم شدن در دوران کودکی در فضای شلوغ
  • تجربه تلاطم در هواپیما
  • تنبیه یا حبس در فضای تاریک کوچک
  • گیر کردن در کمد
  • گیر کردن در حمل و نقل عمومی

ترس از مکان های بسته در کجاها ایجاد می شود؟

هرگونه مکان سربسته، شلوغ یا تنگ می‌تواند برانگیزان اضطراب‌های مرتبط با اختلال ترس از مکان های بسته باشد. از جمله رایج‌ترین این موقعیت‌ها می‌توان به آسانسور، هواپیما، تونل، ماشین (به خصوص آن‌هایی که دارای قفل اتوماتیک هستند)، حمام و اتاق پرو اشاره کرد.

در واقع اکثر افراد به این خاطر در این موقعیت‌ها مضطرب می‌شوند که می‌ترسند در صورت لزوم نتوانند از آنجا فرار کنند. همچنین شاید نگران این باشند که در فضای بسته دچار حمله عصبی شوند. و این مسئله در نهایت به شرمندگی آن‌ها نزد دیگران بیانجامد.

نحوه تشخیص ترس از فضاهای بسته

شما نشانه ها و علل ذکر شده را شاید در خود یا اطرافیان تان مشاهده کنید. اما برای تشخیص فوبیای مکان های بسته حتما باید به متخصص روانشناس مراجعه نمایید. متخصصین با بررسی عوامل روانشناختی و جسمی تشخیص دقیق را می دهند. سپس با توجه به شرایط شما درمان را آغاز می کنند.

درمان ترس از مکان های بسته یا کلاستروفوبیا

امروزه متخصصان سلامت روان از جمله روانشناسان و روانپزشکان برای درمان ترس از مکان های بسته از روش‌های موثری استفاده می‌کنند. که شامل موارد زیر می‌باشد. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

1- روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری

مطالعات پژوهشی بیانگر این هستند که روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان انواع هراس‌های اختصاصی از جمله ترس از مکان های بسته است. این روش نوعی درمان مبتنی بر گفت و گوست که طی آن درمانگر تلاش می‌کند افکار منفی که زیربنای احساسات ناخوشایند هستند را شناسایی کند و به شما یاری برساند تا بر آن‌ها غلبه نمایید. برای آشنایی بیشتر با روان درمانی کلیک کنید.

همچنین با استفاده از تکنیک‌های رفتاری نظیر ریلکسیشن درمانگر به شما می‌آموزد که چگونه در موقعیت‌های استرس‌زا کنترل هیجانات خود را به دست بگیرید. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

2- مواجهه درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی برای ترس از مکان های بسته، مواجهه درمانی است. مواجهه درمانی یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که درمانگران برای بهبود علائم مرتبط با فوبیا از آن بهره می‌جویند. در این روش درمانگر به طور تدریجی و سلسله مراتبی شما را با موقعیت‌هایی که برای‌تان ترسناک است مواجه می‌کند تا بتوانید به مرور زمان بر علائم اضطرابی خود غلبه کرده و با آن‌ها کنار بیایید.

3- واقعیت مجازی

در شرایطی که مواجه کردن بیمار با موقعیت‌های اضطراب‌آور در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست، استفاده از فناوری واقعیت مجازی می‌تواند تا حد بسیاری راهگشا باشد. در این روش برای درمان ترس از مکان های بسته با استفاده از کامپیوتر موقعیت‌هایی که شامل فضاهای بسته نظیر آسانسور یا هواپیماست برای فرد شبیه سازی می‌شود. مراجع به کمک درمانگر خود می‌آموزد که چگونه در این موقعیت‌ها دوام بیاورد و از تکنیک‌های خود آرام سازی استفاده نماید.

4- درمان های دارویی

در اکثر موارد ترس از مکان های بسته به روان درمانی به طور مثبتی جواب می‌دهد و نیاز به درمان‌های دارویی وجود ندارد. با این حال اگر فرد به اندازه کافی از روان درمانی بهره نبرد، روانشناس او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد تا به کمک روش‌های دارویی روند درمان او را تسریع نماید. از جمله داروهایی که در این شرایط تجویز می‌شود می‌توان به بنزودیازپین ها و ضدافسردگی‌ها اشاره کرد.

5- رفتار درمانی عقلانی هیجانی

روش درمانی عقلانی هیجانی برای ترس از فضاهای های بسته حائز اهمیت است. در این روش درمانی نگرش ها، عواطف احساسات و رفتارهای ناسالم را در نظر می‌گیرند و افراد را با واقعیت و بینش روبرو می‌کنند.

چند نکته درباره ترس از فضاهای بسته

کسانی که به فوبی مکان های بسته مبتلایند، اغلب از شرایطی که نشانه هایشان را تحریک‌می‎کنند، فرار می کنند. آن ها به همین خاطر احتمال دارد که نتوانندمانند دیگران در جامعه رفتار نمایند. پس توصیه می‌کنیم به جای اجتناب از نکات زیر استفاده نمایید.

از همان لحظه شروع افکار ترس‌آور با شمارش آرام نفس هایتان را تنظیم کنید.

نگاه و فکرتان را روی چیزی که خطری ندارد، بگذارید. مثل ساعت، نوشته ای روی دیوار، یا حتی ناخن هایتان

به یادبیارید که این حس ترس همیشگی نیست

افکاری که باعث ترستان‌شده را به چالش بکشید. غیرمنطقی‌بودنشان را یادآوری کنید.

چشمان تان را ببندید و مکانی آرام را تصور کنید

اگر نتوانستید‌مانع حمله بشوید. ایراد ندارد. پس اجازه بروز حمله رابدهید و بجای جلوگیری از آن اجازه ابراز دهید. برای نتیجه بخش بودن‌مراتب بالا باید تمرین و تکرار داشته باشید. پس ناامید نشوید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های حمله پانیک کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از‌ فضاهای بسته ریشه در کودکی، ژنتیک و موقعیت های خطرناکی‌دارد که در گذشته تجربه کرده اید. افرادی که مبتلا به این نوع فوبیا هستند، توان ماندن در فضاهایی مانند مترو، آسانسور، اتاق تاریک و… را ندارند. در واقع می‌توان اینطور گفت که وجود این اختلال زندگی شما را مختل خواهد کرد. و استفاده از وسایل روزمره برای شما دشوار می‌شود. برای درمان انواع فوبیاها و این اختلال از روانشناس کمک بگیرید و هرگز خود درمانی و دگر درمانی نکنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مکان های بسته می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه دارویی می تواند علائم ترس از مکان های بسته را کنترل کند؟

برای کنترل علائم این اختلال لازم است به روانشناس مراجعه کرده و از روان درمانی کمک بگیرید. در صورتی که نیاز به دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به روان پزشک ارجاع خواهد داد. توجه داشته باشید که داروهای ضد اضطرابی حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شوند در نتیجه از هرگونه استفاده سرخود از آن ها بپرهیزید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از مکان های بسته

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : ترس از مکان های بسته, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 80 تاريخ : يکشنبه 25 دی 1401 ساعت: 0:12

قرص سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند. قرص های سیپروهپتادین اغلب، برای درمان بیماری های آلرژِیک و حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، عملکرد هیستامین را در بدن مسدود کرده و مانع بروز بیماری هایی که علائم آلرژِی دارند می شود. لازم به ذکر است که سیپروهپتادین تنها به تسکین علائم کمک می کند و علت بروز علائم را مشخص نخواهد کرد. این دارو به صورت قرص و محلول( مایع) خوراکی در بازار وجود دارد و معمولا دو یا سه بار در روز مصرف می شود. این مقدار با توجه به تشخیص پزشک متغیر است.

منبع: قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین چیست

قرص های سیپروهپتادین، خاصیت ضد حساسیتی دارند و برای بیماری هایی مربوط به آلرژِی مصرف می شوند. این قرص ها، از واکنش هایی از جمله خارش، عطسه و آبریزش چشم و بینی جلوگیری می کند. این دارو عمدتا برای درمان رینتیت آلرژیک ( چند ساله و فصلی) موثر می باشد. گاهی پزشکان این دارو را برای درمان بی اشتهایی نیز تجویز می‌کنند. در برخی افراد، این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش هایشان را مختل کند. به همین دلیل توصیه می شود هنگام مصرف این دارو، در کارهایی که به تمرکز نیاز دارد مانند رانندگی دقت زیادی داشته باشید.

موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

در ادامه، به رایج ترین موارد مصرفی قرص سیپروهپتادین اشاره کرده ایم. این دارو ممکن است برای مصارف دیگری غیر از موارد زیر تجویز شود. در این مورد به پزشک یا داروساز خود برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

1_قرمزی، تحریک، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ناشی از آلرژِی یا مواد محرک موجود در هوا را تسکین می دهد.

2_ برای تسکین خارش پوستی ناشی از آلرژی یا حساسیت، و درمان کهیرهایی که ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا مالش پوست ظاهر می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

3_ تسکین تب یونجه

4_ گاهی برای انواع خاصی از سر دردها مثل میگرن استفاده می شود.

5_ برای درمان سندرم کوشینگ (وضعیت غیر طبیعی که توسط هورمون های اضافی ایجاد می شود) مورد استفاده قرار می گیرد.

رایج ترین عوارض جانبی مصرف قرص سیپروهپتادین

همه داروهای شیمیایی علاوه بر فواید و درمان بیماری عوارضی هم به دنبال دارند. اگر هنگام مصرف قرص سیپروهپتادین، علائمی از موارد زیر را داشته اید، یا اگر از قبل یکی از این علائم را داشته اید و با مصرف دارو تشدید شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر است.

  • خواب آلودگی و سرگیجه
  • خشکی دهان، بینی، گلو
  • یبوست
  • مشکلات بینایی، تاری دید
  • احساس بی قراری یا هیجان ( به ویژه در سنین پایین تر)
  • مشکلات ادراری، حالت تهوع
  • یرقان
  • کهیر زدن
  • ضعف و افزایش اشتها
  • کسالت و بی حالی، خستگی یا کوفتگی بدن
  • تندی ضربان قلب
  • احساس عصبانیت، توهم

داروهایی که با Cyproheptadine تداخل دارند

مصرف سیپروهپتادین ممکن است باسایر داروها، از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند. در صورت استفاده از هرگونه داروی دیگری پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سایر داروهایی که برای آلرژی یا سرما خوردگی استفاده می شود

داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی یا تشنج

شل کننده های عضلانی

داروهای مخدر برای درد

قرص خواب آور و آرام بخش ها

برخی ویتامین ها و محصولات گیاهی

داروهای ضد سرفه

سیپروهپتادین، با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند تداخل دارد و می تواند اثرات آن را بدتر کند.

مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین یاMAO توجه: اگر در 14 روز گذشته، از مهار کننده های ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، قرص سیپروهپتادین را مصرف نکنید.

چه کسانی نباید قرص سیپروهپتادین مصرف کنند

برخی افراد نباید قرص سیپروهپتادین را مصرف کنند. اگر هرگونه بیماری دارید، قبل از مصرف حتما به پزشک خود اطلاع دهید. موارد منع مصرف قرص سیپروهپتادین به شرح زیر می باشد:

افرادی که مبتلا به گلوکوم بازاویه باریک هستند

مشکلات زخم معده یا انسداد معده

مشکلات پروستات یا مشکلات ادراری

فشار خون بالا، بیماری های قلبی

افرادی که تیروئید پرکار دارند

مادرانی که به نوزاد شیر می دهند

کسانی که مشکل حمله آسم دارند

افراد مسن با بیماری های ناتوان کننده

نوزادان تازه متولد شده یا نارس و کودکان کمتر از 2 سال

در خصوص برخی از افراد، ممکن است مصرف قرص سیپروهپتادین با وجود داشتن موارد بالا بی خطر باشد. اما برای اطمینان از این موضوع، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر حین استفاده از این دارو باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مطرح کنید.

نحوه مصرف قرص Cyproheptadine

سیپروهپتادین را دقیقا طبق دستور داده شده مصرف کنید. این دارو را در مقادیر کمتر یا بیشتر، یا برای مدت طولانی تر مصرف نکنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا دارو ساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نشده اید توضیح دهد.

اگر مصرف یک نوبت را فراموش کرده اید، دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی باشد، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، هرگز دو دوز مصرف نکنید.

نحوه نگهداری و دفع قرص سیپروهپتادین

این دارو را در ظرفی که در آن قرار دارد محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. برای محافظت از کودکان در برابر مسمویت، همیشه درپوش های ایمنی را قفل کنید.

آن را در دمای اتاق و به دور از رطوبت اضافی نگهداری کنید.

درمورد نحوه دفع و دور انداختن این دارو باید بگوییم، این دارو باید به روش هایی دور بریزید تا اطمینان حاصل شود که حیوانات، کودکان و سایر افراد نتوانند دوباره آن را مصرف کنند. توصیه می شود این دارو را در توالت نریزید.

اقدامات احتیاطی که باید حین استفاده از قرص سیپروهپتادین رعایت کنید

1_ قبل از مصرف، اگر به سیپروهپتادین یا سایر آنتی هیستامین ها حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

2_ به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد.

3- اگر حین مصرف سیپروهپتادین باردار شده‌اید، پزشک خود را مطلع کنید

4_ اگر حین انجام عمل جراحی از جمله جراحی دندان هستید، به پزشک اطلاع دهید یا به دندانپزشک بگویید که سیپروهپتادین مصرف می کنید.

5_باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما بشود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیپروهپتادین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : قرص سیپروهپتادین , عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 87 تاريخ : يکشنبه 25 دی 1401 ساعت: 0:08

روانشناسی زرد چیست؟ چه افرادی روانشناسی زرد را می‌پسندند؟ احتمالا واژه روانشناسی زرد به گوش شما خورده باشد. کتاب هایی در حوزه روانشناسی زرد وجود دارد که به صورت غیر علمی و اصولی در دست مردم افتاده است. سایت های روانشناسی زرد، تلویزیون و حتی رادیو فضاهایی هستند که تبلیغ گسنرده ای از روانشناسی زرد دارند. هرگز روانشناسی علمی را با روانشناسی زرد یکسان ندانید. روانشناسان زرد مدرک معتبر علمی برای درمان و نظریه هایی که ارائه می‌دهند ندارند. اما روانشناسان علمی از روش های درمانی متفاوتی برای هر اختلال و بیماری روانی استفاده می‌کنند.

منبع: روانشناسی زرد چیست

روانشناسی زرد چیست

روانشناسی زرد (Pop Psychology) یا روانشناسی عامه پسند، نظریه و مفاهیمی در‌رابطه با رفتار و فرآیند های روانی انسان ارائه می‌دهد که علمی نیست. روانشناسی‌زرد، دانشی از روانشناسی واقعی نیست و ساختگی و دروغین است. نظریات روانشناسی زرد راه حل ها و پیشنهاداتی سریه برای مشکلات انسان ها ارائه می‌دهد. این روش ها از نظر جامعه روانشناسی علمی نیست. اما کسانی که به دنبال راه حل های سریع برای حل مشکلات هستند و اطلاعات کافی در رابطه با علم رواننشاسی ندارند، روانشناسی زرد را قبول و باور دارند. افرادی مانند دکتر فیل مک گراو و اپرا وینفری به رواج روانشنای زرد کمک کردند.

تاریخچه روانشناسی زرد

تاریخچه روانشناسی زرد چیست؟ آغاز روانشناسی زرد به قرن 17 میلادی باز می‌گردد. در سال 1960 کتاب “فرار از زندگی نوشته فروم” وارد بازار شد که به توسعه روانشناسی زرد کمک کرد. در‌سال های دهه 70 میلادی کتاب هایی مانند “من خوبم تو خوبی” به محبوبیت روانشناسی زرد کمک بزرگی کرد. در سال 1980 کتابی با عنوان “مردان مریخی، زنان ونوسی” روانه بازار شد که احتمالا اسم این کتاب را شنیده اید.

در این سالها کتاب های زیادی در حوزه روانشناسی‌زرد به چاپ رسیده است که در کشور ایران نیز مورد توجه قرار گرفته اند. اما کتاب های روانشناسی زرد علمی نیستند و هیچ کدام از روانشناسان تحصیل کرده و علمی، روانشناسی زرد را قبول ندارند.

انواع روانشناسی زرد

روانشناسی زرد انواع مختفی دارد که در ادامه به انواع آن اشاره کرده ایم.

1.کتاب های خود آموز

کتاب های خودآموز که امروزه طرفداران فراوانی دارد به شدت فراوانی توصیه های غیر علمی دارند. کتاب هایی مانند: قورباغه ات را قورت بده، 4 اثر فلورانس و ….

2. برنامه های اینترنتی

فضاهای مجازی به دنبال افزایش بازدید کننده هستند و همین ابر سبب استفاده از مطالب روانشناسی زرد می‌شود.

3. تولید محتوا در بلاگ

افرادی که در رابطه با تولید محتوای روانشناسی اطلاعاتی ندارند، اقدام به جمع آوری مطالب روانشناسی زرد در سایت های مختلف می‌کنند.

4.برنامه های تلویزیون

برنامه های تلویزیونی برای جذب مخاطب اقدام به ارائه راهکارهای عامه پسند و کپسولی می‌کنند.

معایب روانشناسی زرد

همانطور که گفته شد، روانشناسی زرد علمی نیست و مسلما معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • سود محوری
  • اثرات دارونمای موقت
  • تضاد برانگیزی
  • گمراه کنندگی
  • دور شدن افراد از درمان واقعی
  • استفاده از منابع غیر علمی

تشخیص روانشناسی زرد چگونه است؟

روانشناسان زرد به راحتی قابل تشخیص هستند. نشانه هایی از روانشناسی زرد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • اغلب نظریه ها ثابت هستند. مثلا حرفی که 10 سال پیش می‌زنند، دوباره تکرار می‌کنند.
  • حرفجدید برای ارائه ندارند.
  • حرف های ساده ای که هرکسی بلد را با هیجان های مخصوص به خود می‌زنند.
  • اگثر نظریه های روانشناسی زرد اسم های تمسخر آمیز و غیر علمی دارد.
  • راه های ساده را برای درمان پیشنهاد می‌دهند.
  • درمان هایشان انگیزشی است.
  • گفته های روانشناسی زرد واقع بینی و منطقی نیست.
  • تمام نظریه هایی که روانشناسان زرد بیان می‌کنند مخالف نظر روانشناسان علمی است.
  • معمولا مدارک تحصیلی و مجوزهای خود را ارائه نمی‌دهند.
  • شهرت و محبوبیتشان را دلیلی بر درست بودن ادعاهایشان می‌دانند.
  • بیش از اندازه عامیانه و غیر علمی صحبت می‌کنند. به طوری که دل زده می‌کنند.
  • خود را بیش از اندازه بزرگ جلوه می‌دهند.
  • از رفنس های خوب و علمی پیشنهاد نمی‌دهند.
  • مثال های شگفت انگیز و عجیبی در گفته هایشان مطرح می‌کنند.
  • مراجعین را قضاوت و سرزنش می‌کنند.
  • رازداری را رعایت نمی‌کنند.

راهکار دوری از روانشناسی زرد

اگر قصد دوری از روانشناسی زرد را دارید، بهترین راه مطالعه کتاب های روانشناسی علمی است. به هیچ وجه بدون منطق و بدون دلیل علمی صحبت های افراد مختلف را نپذیرید. برای رهایی و دوری از روانشناسی غیر علمی (زرد) بهترین روش کمک از روانشناسان مجرب و حرفه ای است. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی

روانشناسی زرد و روانشناسی واقعی تفاوت های چشم گیری دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • در روانشناسی زرد می‌گویند که دائم تلاش کنید تا بهترین شوید. اما در روانشناسی علمی تلاش را برای پیدا کردن راهی برای رشد و پیشرفت در نظر می‌گیرند.
  • در روانشناسی زرد از کلمه به هرچی میخواهی در کوتاه ترین زمان به آن میرسی استفاده می‌کنند. اما در روانشناسی علمی نرسیدن را بخش از زندگی هر فرد در نظر می‌گیرند.
  • روانشناسی زرد شما را به سمت زندگی آرمانی و هیجانی سوق می‌دهد. اما روانشناسی علمی شما را آموزش می‌دهد تا به بینش برسید، و منطقی و درست اهداف خود را تعیین کنید.
  • مطالعات روانشناسی زرد در هیچ دانشگاه و موسسه ای بررسی نشده است. اما روانشناسی علمی در تمام موسسات و دانشگاه ها به ثبات علمی رسیده است.
  • روانشناسی زرد به تئوری های خود یاری اعتقاد دارد. به گفته روانشناسان زرد، افراد خودشان می‌توانند خود را درمان کنند. آیا افسردگی، فوبیا، وسواس و … با خود درمانی قابل بهبود است؟ خیر. اما روانشناسان علمی برای تمام مسائل روانی راهکارهای درمانی اثبات شده استفاده می‌کنند.
  • روانشناسان زرد برای همه افراد با هر نوع اختلالی که دارند یک نسخه می‌پیچد. اما روانشناسان علمی برای هر اختلال و بیماری درمان مخصوص خود را دارند.
  • روانشناسی زرد امید و خوشبینی کاذب و افراطی به افراد می‌دهد. اما روانشناسان واقعی و علمی، خوشبینی را همراه با بینش و واقع گرایی همراه می‌کنند.
  • در روانشناسی زرد از کسانی راهکار و درمان می‌گیرید که علم و مهارت تخصصی ندارند. به جای بهبود رفتار هنجاری، موجب شدت وخامت اختلال می‌شوند.

کلام آخر

روانشناسی زرد در ایران هم رواج دارد. اما با اندکی اطلاعات متوجه می‌شوید که روانشناسی زرد کمکی به بهبود شرایط شما نخواهد کرد. در صورتی که نیاز به روانشناس یا مشاوره روانشناسی داشتید از تحصیلات و مدارک دانشگاهی او اطلاعات کسب کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی زرد چیست می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: روانشناسی زرد چیست

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : روانشناسی زرد چیست, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 141 تاريخ : شنبه 24 دی 1401 ساعت: 22:15

ترس از حشره یا آنتوموفوبیا (Entomophobia)، در واقع به ترس غیرمنطقی، شدید و مداوم از هر نوع حشره گفته می‌شود که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند. همچنین حشره هراسی یکی از انواع اختلالات فوبیای خاص است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند تجربه ناگوار، رفتارهای آموخته‌شده و عوامل فردی می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. این بیماران خود می‌دانند که ترس‌شان منطقی نیست، با این حال قادر به کنترل آن نیستند. خوشبختانه فوبیا درمان پذیر بوده و از روش‌های گوناگونی برای بهبود می‌توان بهره برد. در ادامه به علل، علائم و بهترین راهکارهای درمان حشره هراسی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات

تعریف ترس از حشرات

شدت ترس از حشره ممکن است بسیار زیاد باشد و منجر به اضطراب شدید شود. افراد مبتلا به ترس از حشره، ترسی عمیق و غیرمنطقی از حشره یا موقعیت‌هایی که در ارتباط با این حیوان است، دارند. با گذشت زمان، دایره این ترس گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال فرد از تصویر حشره یا‌شنیدن کلمه حشره نیز خواهد ترسید. به دنبال گسترده شدن ترس، فرد رفتارهای خود را محدودتر می‌کند تا از مواجهه با حشرات اجتناب ورزد.

 

بیشتر بخوانید : انواع فوبیا

 

چه عواملی باعث ایجاد ترس از حشره می‌شود؟

فوبیای مربوط به حیوانات، نوع متداولی از هراس‌های خاص است. با این حال، هنوز دقیقا مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد این فوبیا می‌شود. اعتقاد بر این است که عوامل زیر در ایجاد فوبی حشره نقش دارند.

تجربیات منفی

فوبیای حشره ممکن است به یک تجربه پریشانی یا ناخوشایند مرتبط باشد. به عنوان مثال، مورد حمله کلاغ واقع‌شدن، یا گرفتن‌بیماری مشترک با پرندگان که ناشی از تماس با این حیوان بوده‌است می‌تواند منجر به ترس از حشرات شود.

رفتارهای آموخته شده

فرد ممکن است بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند این ترس را یاد بگیرد. برای مثال مواردی مانند مشاهده ترس والدین از حشرات یا شنیدن اخبار مربوط به “ربوده شدن کودک دو ساله توسط باز شکاری” به فردمی‌آموزد که برای محافظت از خود، باید از حشرات فاصله بگیرد.

عوامل فردی

هرکس ترس و اضطراب را به روش خاصی پردازش می‌کند. برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی نسبت به سایرین، آمادگی بیشتری برای واکنش‌های اضطرابی نسبت به مسائل داشته باشند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

علائم و نشانه های ترس از حشره چیست؟

علائم فوبیای حشره می‌تواند شامل علائم روانی و جسمانی باشد. در صورتی که تمام این علائم یا برخی از آن‌ها برای حداقل 6 ماه، در فرد باقی مانده باشد، وی دچار اختلال ترس از حشره یا فوبیای حشره است.

علائم روانی

  • احساس ترس و اضطراب شدید هنگام فکر کردن یا دیدن حشرات
  • فرد با توجه به این که از ترس غیرمنطقی خودآگاه است اما احساس اضطراب غیرقابل کنترل دارد
  • اجتناب از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که ممکن است در آنجا حشره وجود داشته باشد

علائم جسمانی

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • لرزش
  • گرفتگی یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

 

ترس از حشره در کودکان

کودکان به خوبی بزرگسالان، قادر به بیان احساساتشان نیستند. از طرفی ممکن است آن‌ها نام احساسی که تجربه می‌کنند را به خوبی ندانند. علائم ترس از حشره که در بالا گفته‌شد، می‌توانددر کودکان، به صورت بی‌قراری، گریه، بدخلقی و یا سایر علائم دیده شود.

 

روش‌های درمان ترس از حشره یا حشرات

ساینوفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به رواندرمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از حشره برای‌تان دردسرسازشده ومی‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را به طور مختصر شرح داده‌ایم. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری

هدف درمان شناختی رفتاری تغییر شیوه تفکر و رفتار فرد در مورد موضوع ترس است. یک متخصص بهداشت روان به واسطه تکنیک‌هایی با فرد همکاری خواهد کرد تا به وی در درک و مدیریت احساس اضطراب کمک کند.

در طول فرآیند درمانی، متخصصان این ایده را در فرد تقویت می‌کنند که ترس از زنبور به طور کلی بی خطر است. همچنین ممکن است تمرینات تنفس و ریلکسیشن را به فرد آموزش دهند تا بتوانند با فوبیای زنبور مقابله کنند.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

مواجهه درمانی

همانطور که از نام این روش درمانی پیداست، قرار گرفتن در معرض محرک استرس زا به صورت تدریجی یا یکباره است. هدف مواجهه درمانی این است که فرد با گذشت زمان پاسخ خود را تغییر دهد و به فرد در مدیریت بهتر احساس اضطراب کمک ‌کند. این روش درمانی اغلب با درمان شناختی رفتاری ترکیب می‌گردد.

غرقه سازی از روش‌های درمان ترس از حشره

در این روش، فرد به طور ناگهانی و یکباره با تعداد زیادی حشره، مواجه می‌شود. اکثر افراد در این شرایط به دلیل ترسی که احساس می‌کنند می‌خواهند موقعیت را ترک کنند. نکته مهم درمان این است که نباید به فرد اجازه ترک محیط داده شود. باقی ماندن فرد در این شرایط باعث تجربه یکباره اضطراب و درمان خواهد شد.

حساسیت زدایی منظم

عواملی نظیر غیراخلاقی بودن و مشکلاتی نظیر آن، باعث شد تا حساسیت زدایی منظم، بیشتر از غرقه سازی توجه درمانگران را به خود جلب کند. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انقباض و انبساط عضلات و یا تکنیک‌های تنفس منظم، اضطرابش را کنترل کند. بعد از یادگیری موفقیت آمیز این مسئله، فرد می‌بایست یک فهرست از عواملی که باعث ترس از حشره می‌شوند، به ترتیب اولویت مشخص کند. در مرحله سوم، درمانگر فرد را با موضوعی که کمترین ترس را در وی ایجاد می‌کرده، مواجه می‌کند و فرد باید بر اساس تکنیک‌هایی که آموزش دیده، با اضطرابش مقابله کند. هنگامی که وی توانست، اضطرابش را در این مرحله کنترل کند، مرحله بعدی فهرست به وی ارائه می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

واقعیت مجازی

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر، توجه بسیاری را برای ترس از حشره به خود جلب کرده است. در این تکنیک فرد با استفاده از واقعیت مجازی با موضوع ترسش رو‌به‌رو می‌شود. با توجه به امکانات واقعیت مجازی که باعث می‌شوند فرد تصور کند در همان محیط قرار گرفته، وی احساس می‌کند واقعا در میان حشرات قرار دارد. استفاده از واقعیت مجازی، باعث می‌شود که فرد با امنیت بیشتری با موضوع ترس مواجه شود. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که استفاده از این تکنولوژی به اندازه مواجهه واقعی سودمند است.

دارو درمانی

داروها معمولاً برای درمان فوبیای خاص مثل ترس از حشره استفاده نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، آن‌ها ممکن است به صورت کوتاه مدت برای کمک به کاهش علائم اضطراب کمک کننده باشند. عمدتا از داروهای بنزودیازپین نظیر آلپرازولام و یا لورازپام که نوعی آرام بخش و داروی ضد اضطراب هستند برای افراد مبتلا به فوبی خاص استفاده می‌شود. همچنین داروهای بتا بلوکر، می‌تواند برخی از علائم جسمی مانند فشار خون بالا و ضربان قلب را کاهش دهد.

برای شناخت بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از حشره می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از حشره یا آنتوموفوبیا | علائم ، علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : ترس از حشره یا آنتوموفوبیا , علائم , علت و درمان حشره هراسی یا فوبی حشرات, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 89 تاريخ : شنبه 24 دی 1401 ساعت: 22:11

افراد کمال گرا چه ویژگی هایی دارند؟ آیا افراد کمال گرا با افراد موفق نشانه های یکسان دارند؟ کمال گرایی تا یک میزان اندکی برای همه افراد مناسب است. اما اگر این افکار به طور افراطی باشد به شدت به فرد ضربه می‌زند. افراد‌کمال گرا شخصیت پر استرسی دارند و خود را موظف می‌دانند تا همه کارها را بدون نقص، بی نظیر و با استانداردهای بالا انجام دهند. زمانی که این رفتار به طور مداوم رخ دهد فرد دچار افسردگی و استرس دائمی خواهد شد. برای جلوگیری از این رفتار و افکار، کمک از روانشناسان بزرگترین لطف به خود است. رهایی و لذت از زندگی بدون تنش و با آرامش نعمت بزرگی است. برای کمک به خود و دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی

افراد کمال گرا

در روانشناسی کمالگرایی اینگونه تعریف می‌شود “افراد‌کمال گرا خود را موظف می‌دانند تا کارها را بدون نقص و به حالت وسواس گونه و با استانداردهای بالا انجام دهند. اگر کارهایشان غیر از این پیش برود، به شدت عصبی و مضطرب می‌شوند.” افراد کمال گرا تفکر همه یا هیچ دارند. و هیچوقت نباید پشیمان و مایوس شوند. افراد کمال‌گرا شخصیتی پر استرس دارند.

انواع کمال گرایی

کمال گرایی 3 نوع دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. کمال گرایی خود محور

در کمال گرایی خود محور، خود شخص به طور 100 درصدی خود را موظف می‌داند تا کارهایش را با استانداردهای بالا و وسواسی انجام دهد. در کمال‌گرایی خود محور هیچ فشاری از جامعه و خانواده بر افراد وارد نیست.

2. کمال گرایی دگر محور

در کمال گرایی دگر محور بیشتر اطرافیان تحت فشار هستند. افرادی که درگیر این نوع از کمال‌گرایی هستند، توقع دارند که اطرافیان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند فعالیت های خود را بدون نقص و عالی انجام دهند.

3. کمال گرایی القا شده توسط جامعه

در واقع افرادی که درگیر این نوع از کمال گرایی هستند. از طریق جامعه، خانواده و محیط تحت فشار هستند. از سمت جامعه به آنها گفته می‌شود که همه کارها باید بدون نقص و با استانداردهای بالا انجام شود.

نشانه های افراد کمال گرا

افراد کمال گرا ویژگی‌ها و نشانه هایی دارند. که در ادامه در رابطه با تمام این نشانه ها توضیح داده ایم.

1. تفکر همه یا هیچ

افراد عادی اگر کاری را نتوانند به درستی و با استاندارهای بالا انجام دهند شاید ناراحت شوند، اما به دنبال تلاش و انجام کارهای دیگر می‌روند. اما افراد کمال گرا چیزی کمتر از بی نقص ندارند و از نظر آنها یا کاری نباید انجام شود و اگر انجام شود بی نقص و بی نظیر باید پیش برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفکر همه یا هیچ کلیک کنید.

2. افکار انتقاد گر

افراد عادی به موفقیت های خود افتخار می‌کنند. اما افراد کمال گرا بیشتر از باقی افراد از خود و دیگران انتقاد می‌کنند. این افراد با وجود موفقیت به دنبال شناسایی عیب های کار خود هستند. افکار آنها بیشتر درگیر جنبه های منفی است و اگر با شکست مواجهه شوند به شدت آسیب می‌بینند و خود را قضاوت می‌کنند.

3. رسیدن به اهداف با چاشنی ترس

افراد عادی با اهدافی که در ذهن خود برنامه ریزی کرده اند حرکت می‌کنند. و زمانی که به سمت موفقیت حرکت کنند بسیار خوشحال و خشنود می‌شوند. اما افراد کمال گرا برای رسیدن به اهداف خود ترس دارند. و توسط ترس، به سمت اهداف خودشان کشیده می‌شوند. این ترس ها به دلیل عدم موفقیت و عدم دستیابی به اهداف است.

4. اهداف غیر معقول

اهدافی که افراد عادی در نظر دارند، اصولی و معقول است. و اولین هدف آنها ساده و قابل دستیابی است. اما افراد کمال گرا اهدافی غیرمنطقی و غیرمعقول دارند. و حتی اولین هدفی که دارند غیر قابل دسترسی است.

5. تمرکز افراطی

افراد عادی در راه رسیدن به هدف از دستیابی های خود بسیار لذت می‌برند. اما افراد کمال گرا زمانی که در راه رسیدن به اهداف هستند، بیشتر تمرکز خود را صرف ترسیدن، شکست و مشکلات راه خود می‌کنند. و از دستیابی های خود هیچ لذتی نمی‌برند.

6. احساس افسردگی

افراد کمال گرا استرس زیادی را در طول زندگی تجربه می‌کنند. این افراد بیشتر به خود سخت می‌گیرند و زمانی که به اهداف خود نرسند از احساسات منفی و ناامیدی پر می‌شوند. در نهایت این حجم از استرس و اضطراب سبب افسردگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

7. هراس از شکست

افراد کمال گرا نسبت به افراد عادی بیشتر از شکست وحشت دارند. به این دلیل که افراد کمال گرا همه چیز را بی نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، انتظار شکست ندارند. اگر با چنین افکاری شکست بخورند، بسیار ناامید می‌شوند و برای انجام دوباره کارها هراس از شکست دارند.

8. عزت نفس پایین

افراد کمال گرا از خود بسیار ناراضی هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. انزوا و دوری از جامعه نیز سبب اعتماد به نفس پایین این افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

9. عدم پذیرش انتقاد سازنده

از آنجایی که افراد کمال گرا همه کارهای خود را بدون نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، اگر کسی از آنها انتقاد سازنده داشته باشد حالت تدافعی می‌گیرند. و به دلیل اینکه این انتقاد ضعف آنها در انجام کارها را نشان می‌دهد به شدت عصبی می‌شوند.

10. اهمال کاری

افراد عادی کارهایشان را با شدت ترس کمتری انجام می‌دهند. اما از آنجایی که افراد کمال گرا برای انجام کارهایشان به شدت ترس و استرس دارند، نگران این موضوع هستند که با شکست مواجهه نشوند در نتیجه هیچ کاری انجام نمی‌دهند. و ترس بر آنها غلبه کرده و اهمال کاری می‌کنند. در واقع می‌گویند که کمال گرایی رابطه مستقیمی با اهمال کاری دارد.

علل کمال گرایی

1. ژنتیک

اولین دلیل کمال گرایی ژنتیک است. والدینی که خود شخصیت کمال گرا دارند و بیش از اندازه وسواسی و منظم هستند در اینده نیز کودکان کمال گرا تحویل جامعه می‌دهند. این افراد حس خوبی به کارهای خود ندارند و در نتیجه از کودکان خود انتظار رفتار بی نقص دارند. کودکان با مشاهده رفتار والدین خود از کارها و اهدافشان خشنود و راضی نمی‌شوند.

2. والدین قدرت طلب

افرادی که والدین قدرت طلب دارند و با این سبک پرورش یافته اند در آینده شخصیتی کمال گرا دارند. والدینی که از جملات “هرچی من میگم درسته”، “حق با ماست”، “فقط ما درست رفتار می‌کنیم” و از این قبیل جملات، کودکان کمال گرایی پرورش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک والدین قدرت طلب کلیک کنید.

3. باورهای فرد

برخی از ویژگی های شخصیتی و باورهای افراد، سبب بروز شخصیت کمال گرا می‌شود. این باورهای فردی عبارتند از.

  • همه افرادی که با او در تعامل هستند باید تاییدش کنند.
  • احساس می‌کنند که اگر در زمینه ای موفق نشوند بی ارزش هستند.
  • اگر به موفقیت دست نیابند احساس می‌کنند که مستعد سرزنش هستند.
  • از مشکلات فرار می‌کنند.
  • در تمامی موقعیت ها حساس هستند.

درمان کمال گرایی

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در کاری به موفقیت نرسیدید و راضی نبودید به این معنا نیست که آن کار را نادرست انجام داده اید. روش هایی برای درمان کمال گرایی وجود دارد که در ادامه آن ها را نام برده ایم.

  1. شناسایی و اصلاح افکار تقویت کننده
  2. پرهیز از قضاوت زود هنگام
  3. وقت خود را صرف اصل قضیه کنید
  4. از زندگی در حال لذت ببرید
  5. تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید
  6. از رفتار خود آگاه باشید
  7. افکار خود را عوض کنید
  8. اهداف خود را تغییر دهید
  9. نگرشتان را عوض کنید
  10. تجربیات جدید را امتحان کنید
  11. از روانشناسان کمک بگیرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان کمال گرایی کلیک کنید.

کلام آخر

مطالعه این مقاله شما را با ویژگی های افراد کمال گرا آشنا کرده است. اگر در خود و اطرافیانتان ویژگی هایی مانند شخصیت کمال گرا مشاهده کردید اصلا نگران نباشید. تمریناتی که در لینک خورده را انجام دهید. و با کمک روانشناس به زندگی خود آرامش را هدیه دهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد کمال گرا می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : افراد کمال گرا , نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 103 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 17:57

آیا از فواید نور خورشید آگاهی دارید؟ بیشتر مردم به خاطر ترس از آفتاب سوختگی و سایر آثار مخرب نور آفتاب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و حتی وقتی هم که به فضای باز می‌روند، سعی می‌کنند تا خود را در سایه نگه دارند. درست است که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی می‌تواند اثرات زیانباری بر سلامتی فرد و پوست او داشته باشد اما این نتایج تنها در صورتی که به مدت زیاد و کنترل نشده در حضور آفتاب باشید مضر خواهد بود. نور خورشید عاملی برای افزایش شادی و نشاط در انسان است. همین که هر شخص برای مدت کوتاهی (حدودا یک ربع تا 30 دقیقه) پوست پوشیده نشده خود را در معرض آفتاب قرار دهد و به تنفس هوای تازه و آرام سازی خود بپردازد، گام مهمی در بهبود خلق و خو و افزایش سلامت خود برداشته است.

منبع: فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید

فواید نور خورشید برای سلامتی انسان

قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به مدت حداقل یک ربع در هر شبانه روز می‌تواند آثار مفید بسیاری برای انسان داشته باشد و به میزان زیادی به بهبود سبک زندگی و از بین بردن استرس‌ها و تنش‌های روزانه زندگی کمک کند. در ادامه قصد داریم فواید نور خورشید برای سلامتی اشخاص را بررسی نماییم.

1. تولید ویتامین D در بدن

ویتامین D جز ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد که وجود مقادیر معینی از آن در بدن برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. این ویتامین با کمک به جذب دسته‌ای مواد معدنی همچون کلسیم و فسفر باعث حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها می‌شود و می‌تواند از احتمال بروز پوکی استخوان در افراد به میزان قابل توجهی بکاهد. همچنین این ویتامین برای داشتن عملکرد صحیح در سلول‌های موجود در خون و سیستم ایمنی افراد هم ماده‌ای ضروری به شمار می‌رود. برای تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه، قرار گرفتن پوست در معرض تابش نور خورشید به مدت 15 دقیقه کافیست و بیش از این زمان نباید پوست را به صورت محافظت نشده در برابر نور مستقیم آفتاب قرار داد.

2. کم کردن اضطراب و استرس

مطمئنا این تجربه را داشته‌اید که بعد از مواجهه با یک موقعیت دشوار و مسئله‌ای پیچیده در زندگی، از محیط خارج شده و خود را در معرض هوای تازه و نور آفتاب قرار داده‌اید. این کار می‌تواند به میزان زیادی باعث آرام شدن شما و کاهش سطح استرس و نگرانی‌های روزمره‌تان شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار به طبیعت رفته و خود را برای مدتی از مشکلات و گرفتاری‌های روزمره دور سازید تا ذهنتان آرام گشته و برای ادامه جریان زندگی خود انرژی و انگیزه‌ای فزون‌تر پیدا کنید. برای آشنایی با سایر راه های درمان اضطراب بدون دارو کلیک کنید.

3. بالا رفتن خلق

اگر شما به مقایسه رفتارها و نحوه برخورد یک فرد پیش و پس از حضور او در هوای آزاد و نور خورشید حتی به مدت کوتاهی بپردازید، خواهید دید که این شخص پس از ماندن در یک محیط باز به میزان زیادی خلق و خو‌یش بهتر شده و احساس بهتری در درون خود پیدا خواهد کرد. نور خورشید می‌تواند روحیات افراد را به طرز موثری بهبود بخشیده و سطح انرژی آن‌ها را متقابلا افزایش دهد. این عکس العمل به این دلیل ایجاد می‌شود که نور خورشید می‌تواند با تحریک قسمتی از سلول‌های مغزی، ترشح هورمون سروتونین را در بدن شخص افزایش داده و از این طریق، شادی و نشاط را در او ایجاد کند و خلق و خوی او را به شکل محسوسی ارتقا دهد.

4. فواید نور خورشید | راحت‌تر شدن خواب

یکی از هورمون‌هایی که در مغز ترشح شده و باعث به خواب رفتن افراد در زمان تاریکی و در هنگام شب می‌شود، هورمون ملاتونین نام دارد. نور خورشید با تحریک ترشح این هورمون در مغز انسان می‌تواند در پایان روز و هنگام شب، خواب راحتی را برای او رقم بزند. در صورتی که افراد در طول روز به میزان کافی و مناسب در مواجهه با نور خورشید قرار نگرفته باشند، ترشح این هورمون کاهش یافته و مشکلاتی از قبیل بی خوابی، مشکل در به خواب رفتن، خواب کوتاه، سبک شدن خواب، بیدار شدن مداوم، خواب تکه تکه و سایر مشکلات در خوابیدن برای او به وجود می‌آید.

5. نور خورشید، درمانی موثر برای افسردگی

یکی از علل افزایش شیوع بیماری افسردگی در میان افراد مختلف در فصل زمستان، کاهش میزان تابش نور خورشید در این فصل می‌باشد. افرادی که دچار افسردگی در این فصل می‌شوند غالبا از اخلاق ضعیف و نا‌متعادلی برخوردار بوده و در برقراری ارتباط با سایرین دچار مشکل خواهند بود. این افراد باید سعی کنند که حداقل به مدت 15 دقیقه هنگام روز به بیرون از منزل یا محل کار رفته و خود را در برابر نور خورشید قرار دهند. نور خورشید بر کاهش افسردگی فصلی در افراد به طرز شگفت آوری موثر واقع شده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه اختلال افسردگی کلیک کنید. این نوع افسردگی به میزان کمتری در فصل تابستان مشاهده می‌شود که علت آن هم روزهای آفتابی و تابش بیشتر خورشید در طی روز می‌باشد. روش‌های طبیعی مانند نور خورشید و بسیاری از روش‌های دیگر برای درمان افسردگی می‌تواند جایگزین داروها شود. یک روانشناس با تجربه با بهره گیری از علم روز دنیا می‌تواند بهترین راهکارهای طبیعی و نحوه استفاده از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد تا از عوارض داروهای مختلف در امان باشید و بهترین نتیجه را نیز کسب نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه علائم افسردگی و درمان افسردگی کلیک کنید.

6. فواید نور خورشید | رفع اختلالات قاعدگی و میل جنسی

قرار گرفتن پشت و قفسه سینه در معرض نور خورشید برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان بسیار مفید است. در واقع نور خورشید به افزایش هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. همچنین نور خورشید باعث کاهش علائم پیش از قاعدگی می‌شود؛ خورشید به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی و تحریک پذیری کمک می‌کند.

7. مقاومت در برابر سرطان

طبق نظر متخصصان “نور خورشید در فصل بهار برای مردان مفید است”. آن‌ها جذب ویتامین دی را عامل موثری در کاهش انواع مختلف سرطان می‌دانند. وجود این ویتامین احتمال بهبودی را درصورت ابتلا به سرطان نیز بالا می برد.

8. تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خون یکی دیگر از فواید نور خورشید است، مخصوصا فشار خون بالا که بسیار خطرناک است. یکی از روش‌های کاهش فشار خون قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که اکسیدنیتریک در لایه بالایی پوست به نور خورشید واکنش می‌دهد که باعث می‌شود رگ های خونی به هنگام حرکت اکسید به درون جریان خون گسترش پیدا کنند. این مساله منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

9. کاهش وزن

کاهش میزان سروتونین با احساس گرسنگی و افزایش اشتها ارتباط مستقیم دارد. پس بابودن زیر نور خورشید قادر به کنترل اشتهای خود خواهید بود. همچنین در هوای گرم فعالیت شما بیشتر شده و این مساله مانع از افزایش وزن تان می شود.

10. درمان مشکلات پوستی

نور خورشید باعث بالارفتن سطح ایمنی پوست بدن تان می شود. طبق تحقیقات اشعه uv در درمان آکنه و سایر بثورات پوستی موثر است. البته بودن در معرض بیش از حد آن نیز معایبی دارد. پس حتما در این باره با متخصصین مشورت نمایید.

11. سلامت چشم‌ها

بسیاری از مردم بر این باورند که نور خورشید دشمن چشم‌های انسان است. اما تحقیقات علمی ثابت کرده که ویتامین D با بهبود بینایی و پیری چشم ارتباط دارد. براساس این تحقیق، اثر نور خورشید نه تنها مفید است بلکه اثر شفابخشی بر چشم‌ها را نیز دارد.

مراقبت‌های لازم در برابر نور خورشید

نور خورشید با تمام فوایدی که دارد در صورتی که هنگام قرار گیری در برابر نور خورشید مراقبت لازم را نداشته باشید، می‌تواند مضر باشد. مراقبت‌های ضروری در برابر خورشید عبارتند از:

1. فواید نور خورشید | مراقبت از چشم ها

چشم های شما در برابر نور خورشید باید محافظت شوند. مخصوصا اگر مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار می گیرید. استفاده از کلاه آفتاب گیر و عینک دودی برای دقع پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری است. این اشعه از ابرها نیز عبور می کند. پس حتما از چشمان خود و مخصوصا کودکان محافظت کنید.

2. مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب از کرم ضد افتاب استفاده کنید. کرم با اس‌ پی‌ اف ۱۵ یا بیشتر بهترین تأثیر را دارد. ضد‌آفتابی که دامنهٔ گسترده‌تری از انواع پرتوهای فرابنفش را دفع می‌کند اثربخشی بهتری خواهد داشت. ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن ضدآفتاب بزنید و از لب‌ها، گوش‌ها و گردن غافل نشوید. اگر قرار است شنا کنید یا تعریق داشته باشید، ضدآفتاب بیشتری استفاده نمایید. سعی کنید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌ازظهر در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشید چراکه در این زمان پرتوهای خورشید بیشترین انرژی را دارند. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار از متخصص پوست کمک بگیرید تا قسمت‌های مختلف پوست شما بررسی شده و در صورت نیاز به درمان دارو تجویز شود.

3. مدت زمان زیادی مقابل نور خورشید نباشید

اگر بیش از اندازه در برابر نور خورشید قرار بگیرید نه ‌تنها احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود پوست زودتر پیر یا چروک و لک‌دار شود. باید بدانید که بدن برای درمان سوختگی ناشی از نور خورشید گلبول‌های سفید را به‌ کار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود توانایی بدن برای مقابله با میکروب‌های بیماری‌زا کاهش یابد.

پژوهشی در رابطه با فواید نور خورشید بر حفظ سلامتی بدن

بنابر نتایجی که به دنبال مطالعات زهره کرمی، رستم گل محمدی و سایر همکاران (1392) در بررسی اثر نور بر سلامت روانی سالمندان به دست آمد، نشان داده شد که نوردرمانی می‌­تواند باعث تنظیم ریتم بیولوژیک و چرخه خواب-بیداری و در نهایت اصلاح وضعیت سلامت روانی سالمندان شود. پیشنهاد می‌شود سالمندان به صورت برنامه ریزی شده در هنگام صبح و عصر در معرض نور خورشید قرار گیرند. این روش می‌تواند به عنوان یک روش کمکی در پیشگیری و درمان اختلالات خلقی و خواب در سالمندان به کار رود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید نور خورشید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : فواید نور خورشید چیست ؟ , فایده و ضرر های نور خورشید, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 124 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 17:34

فراموش کردن خاطرات تلخ شاید نشدنی بنظر آید. همه ما خاطرات بد و لحظات شرم‌آوری داریم که ترجیحا فراموش می‌کنیم. برخی از آن‌ها به راحتی پشت سرگذاشته می‌شوند، اما برای برخی دیگر، رها کردنشان آنچنان آسان نیست. این خاطرات ممکن‌است شدیدا آسیب زا به نظر برسند، به طوری که باعث می‌شوند ما از نظر جسمی و روحی احساس بیماری کنیم. این موضوع قابل درک است که بخواهیم انرژی خود را برای داشتن یک زندگی شادتر صرف کنیم. بنابراین در این مقاله، راه‎‌هایی را معرفی کرده‌ایم تا شما بتوانید با آموزش ذهن‌تان به شیوه ای سالم، با خاطرات منفی گذشته کنار بیایید، یا تأثیرات آن را کم رنگ‌تر کنید. برای این کار حتما از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد

فراموش کردن خاطرات تلخ

خاطرات تلخ، می توانند زمینه ساز چندین مشکل باشند. از اختلال استرس پس از سانحه گرفته تا فوبیا و مشکلات دیگر. وقتی یک خاطره تلخ در ذهن نفوذ می‌کند، این یک واکنش طبیعی است که انسان بخواهد جلوی آن را بگیرد. ممکن است یک فرد نتواند یک خاطره ناخواسته را فراموش کند، اما تکنیک‌هایی برای کمک به فرد، در مدیریت رویدادهای منفی در دسترس است. به طور معمول این راهبردها شامل ایجاد اختلال در حافظه اولیه و جایگزینی آن با معنای مثبت، کاهش اهمیت آن، جایگزینی آن با حافظه دیگر و یا سرکوب خود حافظه می‌باشد. انسان‌ها مکانیزم دفاعی دارند که می‌توانند از آن، برای مدیریت و جلوگیری از تجارب آسیب زا و خاطرات تلخ استفاده کنند.

چگونه خاطرات تلخ را فراموش کنیم ؟

هرچه شخص بیشتر روی خاطرات تلخ خود تمرکز کند، ارتباطات عصبی مغز قوی‌تر می‌شود. این خاطرات، تا زمانی که شخص آن را مکرر مرور می‌کند در ذهن باقی خواهند ماند. با هر یادآوری، خاطرات تلخ می‌توانند قوی‌تر و واضح‌تر بازنشانی شوند. در ادامه، برخی از مراحلی را که می‌توانید برای فراموش کردن یا کاهش تأثیرات خاطرات تلخ انجام دهید را برایتان شرح داده ایم.

1- سرکوب حافظه

سال‌هاست که محققان درحال بررسی نظریه ای درباره سرکوب حافظه به نام پارادایم فکر هستند. آن ها معتقدند که شما می‌توانید، از عملکردهای بالاتر مغزتان مانند استدلال و عقلانیت استفاده کنید، تا به طور آگاهانه فرآیند یادآوری حافظه را قطع کنید. اساسا این به این معناست که شما تمرین می‌کنید تا به محض شروع خاطره تلخ، عمدا آن را خاموش کنید. پس از انجام این کار برای چندین هفته یا ماه، می‌توانید از لحاظ نظری مغز خود را طوری آموزش دهید که آن خاطره را به یاد نیاورد.

2- فراموش کردن خاطرات تلخ | شناسایی حافظه

احساسات خود را پردازش کنید. به جای تلاش برای جلوگیری از هرگونه احساس ناخواسته مرتبط با خاطرات تلخ، آن‌ها را احساس کنید. به دنبال چیزی که حافظه شما را تحریک می کند بگردید. برای مثال، شاید غذای مورد علاقه مادرتان شما را به یاد مراسم خاکسپاری و بیماری وحشتناک او بیندازد. بنابراین به محرک هایی که باعث بازگشت حافظه شما می‌شوند توجه داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود تا راحت‌تر کناربیایید یا اگر می‌خواهید آن محرک ها را از زندگی خود حذف کنید.

3- خاطرات را جایگزین کنید

بهتراست تا افکار خود را ، به جای تمرکز بر خاطرات بد به سمت خاطرات خوب سوق دهیم. برای مثال، اگر با دیدن کافه‌هایی که با دوست‌تان می‌رفتید یاد جدایی از او می‌افتید، در عوض به روزهای خوبی که در آن کافه داشته‌اید فکر کنید.

4- فراموش کردن خاطرات تلخ | سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

استرس و کمبود خواب، می‌تواند از عواملی باشد که موجب یادآوری خاطرات تلخ می‌شوند. مطمئن شوید که خواب کافی دارید، رژیم غذایی مناسبی دارید و ورزش می کنید. این کارها سلامت روانی و عاطفی شما را تقویت می‌کند. برای انتخاب سبک زندگی مناسب کلیک کنید.

5- از چند تکنیک آرامش بخش استفاده کنید

استفاده از تکنیک هایی مانند تمدد اعصاب، می‌تواند به کاهش تأثیر منفی خاطرات تلخ کمک کند. تنفس عمیق، ماساژ درمانی، آرام سازی عضلانی و تصویرسازی می‌توانند موثر باشند. شما راه های جدیدی برای آرام کردن خود، در مواجهه با خاطرات تلخ بیابید.

6- فراموش کردن خاطرات تلخ | ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی شامل تمرکز بر لحظه حال، بدون نگرانی در مورد گذشته یا آینده است. به جای اینکه در خاطرات تلخ خود غرق شوید، سعی‌کنید توجه خود را به چیزی در لحظه حال جلب کنید. زمانی که خود را در لحظه حال تثبیت می‌کنید، تمرکزتان از خاطره برداشته می‌شود و تأثیر منفی آن بر احساسات و روان شما به حداقل می‌رسد.

7- ناراحتی از خاطرات تلخ را انکار نکنید

انکار احساسات به معنی از بین رفتن آن‌ها نیست. شما با دفن ناراحتی و غم هایتان تنها آن‌ها را به عمیق‌ترین بخش های روان‌تان سوق می‌دهید. انکار به مرور باعث ناهشیاری شما نسبت به دردهای‌تان خواهد شد. همانطور که می‌دانید انرژی ها از بین نمی روند. تنها از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می شوند. تا وقتی که ناراحتی‌تان را دفن کنید، آن ها خود را به اشکال مختلف (دردهای جسمانی، فوبی ها، انواع اختلالات اضطرابی و افسردگی) ابراز خواهند کرد.

8- چه تجربیاتی به دست آورده اید

شما احتمالا برای بخشیدن‌خود یا فراموش کردن خاطرات تلخ دلیل پیدا نمی‌کنید. بهترین دلیل برای پشت سرگذاشتن این خاطرات تجربیاتی است که بدست آورده‌اید. بهای آموخته‌های شما همان رنج و سختی است که از خاطرات تلخ تان نشات گرفته است. همه ما برای پخته‌ترشدن نیاز به چنین تجربیاتی داریم. پس از خاطرات تلخ تان درس بگیرید.

9- موضوع را با دوستان مطرح کنید

شما با به اشتراک‌گذاشتن احساسات و هیجاناتتان می‌توانید از رنج و درد ناشی از خاطرات تلخ تان بکاهید. اگر دوستان و خانواده ای دارید که شما را درک می‌کنند. پس خیلی خوش شانس هستید. همدلی و همراهی این افراد در کاهش رنج های تان موثر هستند.

10- به متخصصان روانشناسی مراجعه کنید

هیچ کس به اندازه متخصص نمی‌تواند یاری دهنده و رازدار شما باشد. با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی علاوه بر طی مسیر فراموش کردن خاطرات تلخ در کوتاه ترین زمان، سایر مسائل روانی شما نیز مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد. پس اگر بیش از 3 ماه از ناراحتی های ذهنی شما درباره مساله ای می‌گذرد، حتما به مشاور مراجعه نمایید.

چه زمانی باید از یک روانشناس کمک گرفت

اگر خاطرات تلخ شما همراه با موارد دیگری مانند افسردگی، اضطراب، افکار مزاحم یا احساس وحشت نقش داشته باشد، به طور حتم باید با یک متخصص روانشناسی مشورت کنید. یک متخصص سلامت می تواند براساس علائم شما، درمان‌هایی را توصیه کند. در موارد شدید نیز برای تجویز دارو برای مدیریت علائم افسردگی و اضطراب شمارا به متخصص روانپزشکی ارجاع می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموش کردن خاطرات تلخ می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : فراموش کردن خاطرات تلخ , راه های از یاد بردن خاطره های بد, نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 86 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 17:29

دعوت به خونه دوست پسر / عشقم ازم میخواد برم خونه اش یا از این قبیل درخواست ها بنظر شما چه عکس العملی باید داشته باشد؟ عمده پسران با چنین درخواست هایی به دنبال برقراری رابطه جنسی هستند. اما برخی از دختران نیز قبل از رفتن به خانه دوست پسرشان خود را آماده می‌کنند. عده ای نیز رفتن به خانه دوست پسر را جزء خط قرمز های خود می‌دانند. هر تصمیم و هر نظری بسته به شرایطی دارد که دو نفر در آن رابطه قرار دارند. مدت زمان رابطه، دیدگاه و تفاهم های دو نفر، در تصمیم گیری این درخواست تفاوت ایجاد خواهد کرد. برای تصمیم گیری در این رابطه بهترین گزینه کمک از روانشناس حرفه ای است. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

منبع: عشقم ازم میخواد برم خونه اش ( دعوت به خونه دوست پسر قبول کنم یا نه ؟ )

دعوت به خونه دوست پسر | عشقم ازم میخواد برم خونه اش

دعوت‌به خونه دوست پسر به تعداد زیادی شنیده شده است. این موضوع خانم های زیادی را درگیر کرده است. گاهی پسران برای برقراری رابطه جنسی به دنبال دعوت دوست دختر به منزل او هستند. برخی از دختر خانم ها این دعوت را بی شرمانه و نادرست تلقی می‌کنند، اما عده ای نیز مشکلی با رفتن به خانه دوست پسر خود ندارند. عموما طبق دیده ها و شنیده ها رفتن به خانه دوست پسر به رابطه جنسی ختم می‌شود. و این رابطه جنسی خطراتی دارد که ممکن است آینده شما را به خطر بی‌اندازد. خطراتی مانند: بیماری های جنسی و مقاربتی، حاملگی ناخواسته، رابطه جنسی پر خطر و…

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

مسائلی که باید در قبال دعوت به خونه دوست پسر توجه کنید

تصمیم گیری در مورد دعوت به خونه دوست پسر بر عهده خود شماست. اما مسائل و نکاتی که در ادامه شرح داده ایم به تصمیم گیری شما کمک خواهد کرد.

1. مدت زمان رابطه چقدر است؟

مهمترین نکته ای باید به آن توجه کنید مدت زمان رابطه است. عشق و علاقه تان را فراموش کنید و از خود سوال کنید که آیا حاضر هستید با پسری که فقط چند روزی است که آن را می‌شناسید به خانه بروید؟ گاهی اسم رابطه ای که بر روی خودتان گذاشته اید نشان از امنیت نیست! هیچ زمانی نمی‌شود که زمان دقیق برای رفتن به خانه دوست پسر را مشخص کرد و تمام این مدت زمان به شما و رابطه تان بستگی دارد. برای خود ارزش قائل باشید و گول نخورید!

2. شخصیت طرف مقابل مهم نیست!

اینکه برخی از دختر خانم ها می‌گویند “خودش دکتر است”، “پدر و مادرش استاد دانشگاه هستند” یا “محل زندگی و محل کارش بالای شهر است” نشان از با شخصیت بودن طرف مقابل نیست. احتمالا آسیب هایی که برای به خانه دوست پسر رفتن در نظر می‌گیرید آسیب های جسمی، جنسی و روانی است، اما این همه ماجرا نیست. شاید طف مقابل شما آدمی باشد که هیجانات جنسی خود را نتواند کنترل کند و کاری کند که شما را یک عمر پشیمان کند. اتاق های مشاوره پر است از دخترانی که با جمله “اگر دختر خوبی بودی به خونه من نمیومدی” اما دریغ از اینکه دختران به دلیل عشق زیادی که دارند به خواسته دوست پسر خود تن می‌دهند.

3. دیدگاه طرف مقابل درمورد خانه رفتن چیست؟

این نکته حائز اهمیت است که دیدگاه دوست پسرتان در مورد خانه رفتن چیست. می‌توانید یک مثال الکی بزنید از این قبیل که “دوستم رفته خونه دوست پسرش، نظرت چیه؟” و از این مدل صحبت ها تا شما بیشتر با دیدگاه او آشنا شوید. قبل از به خانه رفتن به شناخت کافی از طرف مقابل خود برسید. متاسفانه برخی از آقایان خانم ها را مقصر اصلی همه داستان های جنسی می‌دانند. برای شناخت طرف مقابل خود با سوال، مثال و حتی پرسیدن نظرش با دیدگاه او آشنا شوید.

4. هر دو طرف در رابطه با دیدگاهشان تفاهم داشته باشند

تفاهم در دیدگاه در تمامی روابط حائز اهمیت است، روابط دوستانه، خانوادگی و روابط عاشقانه. مهمترین تصمیم در رفتن به خونه دوست پسر تفاهم هر دو شما به این موضوع است، چه غلط باشد و چه درست! یا اگر تفاهم ندارید نباید این موضوع را به خود تحمیل کنید، مثلا ممکنه دوست پسر شما علاقه زیادی به منزل رفتن داشته باشد اما شما این کار را نمی‌پسندید. پس لزومی ندارد که شما به دلیل دوست داشتن دوست پسرتان به خواسته او تن بدهید.

5. با خودتان صادق باشید

خیلی از دخترخانم ها می‌گویند قراره فقط فیلم ببینیم، قراره بازی کنیم و یا قرار گذاشتیم راجب آینده فقط صحبت کنیم. اما قبل از رفتن به خانه دوست پسر خود به این موضوع فکر کنید که تمام چت های جنسی، عکس های جنسی و مکالمات جنسی که با یکدیگر دارید نشان از چیست. نشانه ها را دنبال کنید و قبل از رفتن با خودتان صادق باشید.

6. مسئولیت کار خود را بپذیرید

اگر تصمیم گرفتید که دعوت دوست پسر خود را قبول کنید، باید عواقب آن را بپذیرید. قرار نیست چون به خانه دست پسرتان رفته اید، پس هرکار که شما می‌گویید انجام دهد. یا چون به خانه دوست پسرتان رفته اید، او هرکار بگوید با انجام شود. محکم باشید و به دنبال هدف و آینده نگری به منزل دوست پسر خود نروید.

چطور در مقابل دعوت به خونه دوست پسر نه بگوییم؟

اگر تصمیم دارید که به خانه دوست پسر خود نروید و نمی‌دانید که چطور از کلمه نه استفاده کنید، مطالب زیر را دنبال کنید.

1. مشخص کردن خط قرمزها شرم ندارد

بهتر است اوایل رابطه خط قرمز و قوانین خود را به شخص مقابلتان توضیح دهید. به او بگویید که رابطه جنسی را برای الان نمی‌پسندید و این کار روج و جسم شما را آزار خواهد داد. از بیان خط قرمز های خود خجالت نکشید. هر انسانی در زندگی خود حد و مرزی مشخص دارد و فراتر از آن عمل نمی‌کند. لازمه هر رابطه ای احترام به قوانین و خط قرمزهای شخص مقابل است.

2. برای خود ارزش قائل باشید | دعوت به خونه دوست پسر قبول کنم یا نه ؟

اگر شریک احساسی شما با نه شنیدن تهدید کند که رابطه را تمام می‌کند. لازم است خیلی جدی تر به رابطه خود فکر کنید. همه انسان ها به دنبال رابطه هدف دار و درست حسابی هستند. اگر قرار بر این باشد که با خط قرمز های شما اینگونه رفتار شود بهتر است این رابطه تمام شود تا این که به خواسته های او تن بدهید و از نظر خودتان بی ارزش شوید.

3. دلایل خود را به شخص احساسیتان توضیح دهید

دلایلی که به این خواسته نه می‌گویید را به دوست پسرتان شرح دهید. زمانی که اختلاف نظری بین شما و دوست پسرتان رخ می‌دهد. اصولی ترین کار صحبت راجع به موضوعی است که موجب ناراحتی شده است. اما اگر تصور کردید که دلایل شما برای دوست پسرتان بی اهمیت است، در رابطه با او و رابطه تان بیشتر فکر کنید.

کلام آخر

بهترین روش برای شناخت دیدگاه و شخصیت دوست پسرتان کمک از روانشناس است. اگر قصد دوست پسرتان ازدواج است. و رابطه هدف داری را با شما تشکیل داده است، بهتر است به همراه یکدیگر از روانشناسان مجرب و حرفه ای کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوت به خونه دوست پسر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عشقم ازم میخواد برم خونه اش ( دعوت به خونه دوست پسر قبول کنم یا نه ؟ )

مشاوره روانشناسی ذهن نو ...
ما را در سایت مشاوره روانشناسی ذهن نو دنبال می کنید

برچسب : عشقم ازم میخواد برم خونه اش ( دعوت به خونه دوست پسر قبول کنم یا نه ؟ ), نویسنده : ذهن نو newmiind بازدید : 95 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 17:15